Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Matteappar- lek eller pedagogik? : En intervjustudie om hur lärare använder matteappar i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Thomas Höglund; [2022]
    Nyckelord :Appar; Chromebook; IKT; matematik; surfplattor; årskurs 4 - 6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på varför, hur och när matematikapparna används i skolan. Vad har lärarna för mål med användningen av matematikapparna? Använder lärarna matematikapparna till de ändamål som tillverkarna av matematikapparna har tänkt sig? Studien genomfördes via semistrukturerade intervjuer av sex lärare som alla använder matematikappar i någon utsträckning. LÄS MER

  2. 2. En skola fri från mobiltelefoner - dröm eller mardröm? : Lärarnas reflektioner kring mobiltelefonförbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Nowik; [2021]
    Nyckelord :mobiltelefonförbud; mobiltelefonanvändning; digitalisering; Chromebook;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersökte hur högstadielärare uppfattar och följer rådande mobiltelefonförbud för elever. Fem intervjuer har genomförts där lärarna blev tillfrågade om hur ett mobiltelefonförbud samt krav på skolans digitalisering förhåller sig till och samexisterar med deras lärarpraxis. LÄS MER

  3. 3. Påverkan vid implementeringen av digitala en – till – en.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Natalie Claesson; [2020-02-26]
    Nyckelord :digitala verktyg; IKT; implementering; skola; lärare; en-till-en;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt implementeringen av en-till-en med det digitala verktyget chromebook på en svensk skola som benämns som Bokskolan. Syftet har varit att undersöka hur olika utbildningsaktörer resonerar om implementeringen. LÄS MER

  4. 4. En empirisk studie av läs- och skrivsvårigheter i skolan : med inriktning dyslexi och ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tove Mattsson; Jane Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; ADHD; samband; bakomliggande faktorer; pedagogiska insatser; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att ta reda på hur lärare resonerar och anser att de arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter, ADHD och dyslexi. Vidare tar studien upp hur lärare resonerar kring möjliga faktorer som kan påverka elevers läs- och skrivsvårigheter, samt vilka uppfattningar de har kring samband mellan dem. LÄS MER

  5. 5. Gud i molnet : Ett utvecklingsarbete om datorstödd religionsundervisning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Johannes Hellberg; [2020]
    Nyckelord :TPACK; digitalisering; datorstödd undervisning; religionskunskap;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått under lång tid och med åtskilliga beslutfrån myndigheter och beslutande politiska församlingar. Detta utvecklingsarbete är ett försökatt i en skola, som nyligen genomfört en satsning med en Chromebook till varje elev,implementera en användning av digital teknik i ämnet religionskunskap. LÄS MER