Sökning: "Cineliteracy"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Cineliteracy.

  1. 1. På spaning efter Cinelitteracitet : En granskning av filmämnet i de nyutgivna läroböckerna för Svenska Gy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Medie-, litteratur- och språkdidaktik; HLK, Ämnesforskning

    Författare :Azadeh Nicoobayan; [2012]
    Nyckelord :Cineliteracy; Swedish curriculum; Textbook; Gy 11; Svenska; Cinelitteracitet; Lärobok i svenska;

    Sammanfattning : This thesis will explore how the medium of film is treated in the recently published Swedish textbooks and how these textbooks take into account the four different aspects of Cineliteracy. Cineliteracy is a theory which advocates the necessity of students' increased cinematic knowledge by presenting the four skill areas that should be included when it comes to teaching film in school. LÄS MER

  2. 2. Cinelitteracitet i svenskämnet : En granskning av filmmediets position i skolan

    M1-uppsats, Medie-, litteratur- och språkdidaktik

    Författare :Azadeh Nicoobayan Shiri; [2011]
    Nyckelord :Cineliteracy; Film in Swedish education; Cinelitteracitet; Film; Filmdidaktik; Svenskämnet; Media; Populärkultur; Vidgat textbegrepp; Film i svenskämnet;

    Sammanfattning : The purpose of this essay has been to investigate the research and national initiatives regarding film and Cineliteracy in the Swedish curriculum. The results show that, after all research, national initiatives and the continual clarification from the Swedish National Agency for Education concerning film's place in the Swedish subject, the vision of students cineliteracy not at all obtain an obvious place in the curriculum. LÄS MER

  3. 3. FÖRSTÅ KOMPLEX FILM CINELITERACY, PLAY TIME OCH BRITTISKA FILMINSTITUTETS FEMSTEGSMETOD

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Josefin Anjou; [2007]
    Nyckelord :Film- och teatervetenskap; Cinema and Theater theory and history; Brittiska Filminstitutet; mediepedagogik; skolfilm; Play Time; Cineliteracy; Jacques; Tati; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om cineliteracy; att öka sin kompetens att tillgodogöra sig rörliga bilder. Jag undersöker huruvida brittiska filminstitutets femstegsmetod är en fungerande modell för att stimulera elevernas lärandeprocess av komplex film. Som exempel använder jag mig av Jacques Tatis film Play Time.. LÄS MER