Sökning: "Cirkulära affärsmodeller"
Visar resultat 21 - 25 av 104 uppsatser innehållade orden Cirkulära affärsmodeller.
21. Cirkulära affärsmodeller och kundens delaktighet : En studie om faktorer som driver deltagandet i cirkulära tjänster
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker kunders deltagande i cirkulära tjänster, ett ämne som tidigare ofta behandlats ur ett företagsperspektiv. Konsumentperspektivet är ett viktigt tillägg eftersom forskning har visat en minskad efterfrågan på cirkulära tjänster även om många kunder ställer sig positiva till deltagande. LÄS MER
22. Kostnads- och klimatpåverkansanalys vid anskaffning av kontorsmöbler : - En fallstudie av fyra scenarier utifrån Söderhamns kommuns förutsättningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskapSammanfattning : Parisavtalets målsättning om att hålla temperaturökningen på jorden väl under 2°C såväl som målsättningar inom EU och Sverige att ställa om till cirkulära affärsmo-deller för att minska utsläppen av växthusgaser är fantastiska planer. Ändå kastas det omkring en miljon möbler årligen inom Europa. LÄS MER
23. Design principles for Product-Service Systems : Using a washing machine as an example
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Product-Service Systems (PSS) represents an emerging paradigm in which products and services are integrated to provide enhanced value to customers. By focusing on the specific context of a washing machine, this project explored the opportunities and challenges associated with designing for PSS. LÄS MER
24. Providing Circular Clothing : A multiple-case study on Swedish clothing companies, analyzing product design and business models
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis investigates the manifestations of circular business models and circular product design strategies in the Swedish clothing industry, using a multiple case study approach that examines five Swedish clothing companies. Guided by the first research question: What are the current circular product design strategies and circular business model strategies for companies operating in the Swedish clothing industry? the findings reveal an emphasis on circular product design strategies compared to circular business models, among the studied clothing companies. LÄS MER
25. Hur hållbara är mode-och textilföretagen? : -En jämförelse mellan företag på den svenska och danska marknaden
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Mode-och textilbranschen är en resursintensiv bransch som står för en stor del av de globala utsläppen. Den har uppmärksammats av EU som en särskilt betydande bransch som måste genomgå förändringar för att bidra till en hållbar utveckling. LÄS MER