Sökning: "Civic education"

Visar resultat 11 - 15 av 136 uppsatser innehållade orden Civic education.

  1. 11. "För att förstå och delta" : Grundskollärares tankar kring demokratifostran och språkförståelse i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Laura Naumann; [2023]
    Nyckelord :demokratifostran; språklig kompetens; aktivt deltagande; språkutvecklande undervisning; första ordningens kunskap; andra ordningens kunskap; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på de tankar och förhållningssätt grundskollärare har om demokratifostran och språklig kompetens i sin undervisning, samt att undersöka ett samband mellan de två. Studien använder en metodkombination och datainsamlingen sker med hjälp av en online-enkät som sänts ut till 44 skolor. LÄS MER

  2. 12. Samhällskunskapens ekonomiska norm

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Cimmerbeck; [2023]
    Nyckelord :CDA; Critical Discourse Analysis; Curriculums; Economic norm; Economics teaching; Learning materials; Social studies; Civic education;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to expose the economic norm on which the teaching rests to see if the governing documents and teaching materials give students the nuanced and multifaceted picture of economics that social studies and the Swedish school require. Based on the international research situation's indication of the neoclassical and market liberal norm as governing, the study started to take shape in dialogue with these results. LÄS MER

  3. 13. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2023]
    Nyckelord :samhällskunskapslärare; läromedel; ämnesdidaktik; ramfaktorer; läromedelsval; sociokulturella perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER

  4. 14. ”Här finns en bomb. Väldigt, väldigt sällan upplever jag att den briserar” : Samhällskunskapslärares förhållningssätt till kontroversiella frågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Rosenquist; Josefine Nicander; [2023]
    Nyckelord :controversial issues education; Agonism; deliberativa samtal; diskussioner; kontroversiella frågor; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur samhällskunskapslärare på gymnasiet förhåller sig till kontroversiella frågor. Ämnesområdet valdes med tanke på samhällskunskapens potential för diskussioner i frågor som kan upplevas som kontroversiella. Syftet blev därför att undersöka hur samhällskunskapslärare upplever och hanterar kontroversiella frågor. LÄS MER

  5. 15. Begreppsförståelse och demokratiskt medborgarskap : En kvantitativ studie om gymnasieelevers begreppsförståelse för ämnesspecifika begrepp i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Tuva Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; samhällskunskap; demokratiskt medborgarskap; ämnesspecifika begrepp;

    Sammanfattning : The present study investigates high school students' knowledge for concepts that are common in civic education teaching. The concepts that the study investigates are linked to democracy and the Swedish constitution, in order to make connections between conceptual understanding and democratic citizenship. LÄS MER