Sökning: "Claes Christensson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Claes Christensson.

  1. 1. En nyans av balansering i hotbalansteorin

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Claes Christensson; [2020]
    Nyckelord :Balance of threat theory; defence cooperation; alliance; hotbalansteori; försvarssamarbete; allians;

    Sammanfattning : ”How is defence cooperation effected due to a perceived imbalance of threat?” When faced with a threat, the balance of threat theory implies that states ally in order to aggregate capabilities to deter the threat. However, states have multiple options to increase security by adding military power, with internal balancing on the one side and external balancing on the other. LÄS MER

  2. 2. Prickskytt i en lågintensiv konflikt : En undersökning av skillnaderna mellan den svenska prickskyttefunktionen i Sverige och Afghanistan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Claes Christensson; [2011]
    Nyckelord :Sniper; asymmetric warfare; Low-Intensity Conflict; LIC; Afghanistan; Prickskytt; asymmetrisk krigföring; lågintensiv konflikt; Afghanistan; FS 19;

    Sammanfattning : Med fokus på Sveriges insats i Afghanistan som är en asymmetrisk konflikt där konventionella stridskrafter möter en motståndare som består av talibaner och kriminella med medel och metoder som skiljer sig från en reguljär motståndare. Problemet som kan uppstå är att motståndaren gömmer sig bland civila och förmågan till precisionsbekämpning av mål samt informationsinhämtning för att identifiera motståndare från civila blir viktigt. LÄS MER

  3. 3. Sponsring : Ett pluralistiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Claes Dahlgren; Mattias Christensson; [2007]
    Nyckelord :Sponsring; marknadsföring; grundad teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra till en ökad förståelse för begreppet sponsringen genom att identifiera och analysera bakomliggande motiv till sponsring, faktorer som avgör val av sponsorobjekt samt om och hur sponsringen utvärderas. Studien genomfördes ur ett företagsperspektiv. LÄS MER