Sökning: "Claes Notehag"

Visar resultat 1 - 5 av 442 uppsatser innehållade orden Claes Notehag.

  1. 1. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  2. 2. The influence of uncertainty and firm characteristics on marketing agility : An interview study on the need formarketing agility

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Claudia Malmqvist; Claes Hedlund; [2023]
    Nyckelord :Marketing Agility; Iteration; Sensemaking; Speed; Marketing Decision; Uncertainty; Dynamic Market Changes;

    Sammanfattning : Market changes are held to occur at an ever-faster rate due to forces such as technologicaladvancements, shifting consumer preferences and habits and increased competition. This hascaused a rise in interest for developing more agile working methodologies in marketing. LÄS MER

  3. 3. Beställarorganisationers framgångsfaktorer och lärande : En intervjustudie över vad som beställarorganisationer ser som sina framgångsfaktorer gällande sitt riskarbete

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Claes Hällström; [2023]
    Nyckelord :Organizational learning; Risk methadology. Knowledge work; Organizational overlap; Organisatoriskt lärande; Kunskapsarbete; Organisatoriskt överlapp; Riskmetodik;

    Sammanfattning : Följande studie är utförd under vårterminen 2019 som ett masterexamensarbete på Trafikverkets avdelning för stora projekt. Med organisatoriskt lärande och projektledning som teoretiskt ramverk studerades vad stora beställarorganisationer ser som sina framgångsfaktorer gällande riskhantering. LÄS MER

  4. 4. Evaluation of SLAM based mobile laser scanning and terrestrial laser scanning in the Kiruna mine : A comparison between the Emesent Hovermap HF1 mobile laser scanner and the Faro Laser Scanner Focus3D X 330 terrestrial laser scanner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Claes Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Terrestrial laser scanning; mobile laser scanning; simultaneous localization and mapping; underground mapping; Kiruna mine.;

    Sammanfattning : The mining industry has over the last few decades seen a drastic increase in the usage of laser scanning technologies as a way of creating 3D maps of the mines being exploited. Underground mapping in places such as mines has become more prevalent as the technology has progressed and made it easier to generate highly detailed point clouds faster. LÄS MER

  5. 5. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER