Sökning: "Claesson Johan"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Claesson Johan.

  1. 1. Ideologiska dilemman och läraridentitet i Montessoripedagogers berättelser om Maria Montessoris designade språkmaterial

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Claesson; [2023]
    Nyckelord :Montessori; Language learning material; Early childhood education; Ideological dilemmas;

    Sammanfattning : Aktuell forskning belyser betydelsen av sensoriska upplevelser och rörelse i inlärningsprocessen. Sensoriska upplevelser påverkar hjärnans aktiveringsmönster på ett positivt sätt, vilket leder till en mer effektiv inlärningsupplevelse. LÄS MER

  2. 2. Från realism till normkritik : - barnböcker om sexualitet för barn i förskoleåldern under ett halvt sekel, 1970-talet till 2010-talet

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Claesson; [2020]
    Nyckelord :barn och sexualitet; sexualundervisning; sexualitet; bilderböcker; faktaböcker; förskola;

    Sammanfattning : Studiens intentioner är att ta reda på hur sexualiteten har framställts i sexualupplysningsböcker för barn i förskoleåldern med fokus på begreppen; familj, genus, biologiskt kön, könsumgänge och befruktning, under tidsperioden från 1970 till 2019. Vidare vilken funktion och stöd litteraturen kan fylla i förskolan då den används som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Tales of Foresight : En kvalitativ studie om berättelser kring futuristers arbetsmetoder

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jonas Claesson; Christoffer Axell; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel:            Tales of Foresight – En kvalitativ studie om berättelser kring futuristers arbetsmetoder   Nivå:            Avancerad, Magister   Författare:   Christoffer Axell,            Jonas Claesson                            (87/05/09)                     (95/01/12)      Handledare: Klara Regnö   Examinator: Johan Grindbergs   Datum: 2020-06-03   Insitution:    Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola   Syfte:            Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur futurister beskriver sina arbetsmetoder inom framtidsstudier.   Frågeställning:                                  Vilka berättelser använder futurister sig av när de förklarar sina arbetsbetsmetoder?   Kan berättelser skapa meningsfullhet om framtidsstudier och framtidsfrågor?      Metod:         Kvalitativ studie med fokus på intervjuer, tematisk innehållsanalys, narrativ ansats, tolkningsverktyg: Casual Layered Analysis modellen                       Slutsats:       Studien samlade in berättelser från futurister uti praktiken och identifierade 32   berättelser och metaforer som förklara deras beskrivningar av arbetsmetoder inom framtidsstudier och framtidsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Koordinering i organisationer med hög autonomi : en fallstudie av behov för att koordinera effektivt i en liten organisation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Erik Claesson; Johan Kinlund; [2018]
    Nyckelord :Coordination; Autonomy; Control; Koordinering; Autonomi; Kontroll;

    Sammanfattning : Det blir allt viktigare för organisationer att vara mer flexibla och anpassningsbara då marknaden idag blir allt mer snabbförändlig. En pusselbit i att uppnå detta är att vara en organisation med hög grad av autonomi, vilket bland annat betyder att anställda får större arbetsfrihet inom organisationen. LÄS MER

  5. 5. Karriärteorier i vägledningen : Effektiva verktyg eller hinder?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jonas Boudabous; Johan Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; vägledningssamtal; vägledare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare använder karriärteorier i sitt arbete. Syftet leder fram till följande frågeställningar; Använder vägledare karriärteorier i sin vägledning? Hur använder vägledare karriärteorier i vägledningen? Vad kan det finnas för problem när dessa karriärteorier ska omsättas i arbetet? Hur skiljer sig arbetssättet med karriärteorier för vägledare vid olika institutioner? För att besvara syftet har vi gjort en en kvalitativ metod med fyra semistrukturerade intervjuer. LÄS MER