Sökning: "Clara Borgström"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Clara Borgström.

  1. 1. “Alltså man är ju samhällskunskapslärare, inte svensklärare” : En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares förutsättningar att arbeta språkutvecklande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Josefin Nilsson; Clara Borgström; [2023]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; samhällskunskap; ämnesundervisning; ramfaktorer; förutsättningar.;

    Sammanfattning : I styrdokument som omfattar ämneslärares uppdrag framskrivs att alla ämneslärare bör arbeta språkutvecklande i sin ämnesundervisning. Denna målsättning kommer ur en förändrad demografi och beskrivs vara av största vikt för att ge alla elever likvärdiga möjligheter att utvecklas inom respektive ämne. LÄS MER

  2. 2. Ämneslitteracitet : - nyckeln till likvärdig kunskapsutveckling i samhällskunskapsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Borgström; Josefin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksinlärare; likvärdighet; Samhällskunskap; språk-och kunskapsutveckling; ämneslitteracitet och ämnesspråk;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att ge förslag till definition av samhällskunskaplig ämneslitteracitet för att kunna belysa ämnets språkliga aspekter ur ett didaktiskt forskningsperspektiv. Översikten åsyftar således att besvara frågeställningen: Vad kan begreppet ämneslitteracitet tänkas innebära i en samhällskunskaplig ämneskontext?  Metoden har till största del bestått av litteratursökning i relevanta databaser såsom ERIC och SwePub. LÄS MER

  3. 3. Olika barn leka bäst? En fallstudie om social elevsortering, prestationsklyftor och skolsegregation i Malmö

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Clara Borgström; [2018]
    Nyckelord :Skolsegregation; prestationsklyftor; Malmö; socioekonomisk tillhörighet; elevsortering; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aim to increase the understanding of educational divide in the urban environment. The study takes place in Malmö, in many ways a divided city and so even within the school system. LÄS MER