Sökning: "Classroom acoustics"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Classroom acoustics.

  1. 1. Improving the thermal climate of schools in semi-desert climate : A case study of solutions in La Guajira, Colombia

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Energisystem och byggnadsteknik

    Författare :Michael Johansson; [2023]
    Nyckelord :Solar chimney; Thermal comfort; Classrooms; School; La Guajira; Colombia;

    Sammanfattning : As the climate changes, hot regions like La Guajira's semi-desert will become even hotter. It is projected that the average temperature in this region will increase by 2.4 ℃ over the course of this century, with a 20 % reduction in precipitation. LÄS MER

  2. 2. Bild och akustik : Klassrummets ljudlandskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emma Jansson; [2022]
    Nyckelord :Bildsalen; ljud; akustik; trygghet; koncentration;

    Sammanfattning : Around Sweden there are thousands and thousands of classrooms, and the majority of those classrooms adapt after the subject and what practice that is taking place within the space. In my experience (both during and before Konstfack) where I could find a classroom where art practice is taking place, the space tends to expand. LÄS MER

  3. 3. The use of and attitudes to voice amplification in higher education institutions

    Magister-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Joshua David Ashok; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Voice is still the most important tool used by teachers, but voice is varied and subject to problems. Teachers who lecture for long hours or have taught for most of their professional lives, face issues such as voice discomfort, chronic voice disorders, occupational voice disorder, stress, physiological and psychological problems. LÄS MER

  4. 4. Urbana skolgårdar med god ljudmiljö : Akustiska aspekter på skolgårdens design och funktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Hanna Leidholdt; [2019]
    Nyckelord :schoolyard; acoustics; sound design; CATT-Acoustic; outdoor classroom; skolgård; akustik; utomhusmiljö; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Barn förväntas kunna leka, vila och lära sig på skolgården, men ljudnivåerna är ofta höga. Det ger upphov till frågan om ljudmiljön på skolgårdar ligger på lämpliga nivåer för dessa tre aktiviteter och hur den kan anpassas. LÄS MER

  5. 5. Akustik och elevers uppfattningav ljudmiljön i klassrum : En undersökning av akustiken på gymnasieskolan NTI

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alexis Benson; [2018]
    Nyckelord :classroom; upper secondary school; acoustics; reverberation time; T20; C50; Klassrum; gymnasieskola; akustik; efterklangstid; T20; C50;

    Sammanfattning : Klassrumsakustik behandlar rumsliga förutsättningar för ljudutbredning där god talhörbarhet är av vikt för elevers och lärares välbefinnande och möjligheter till goda lärmiljöer. Även kognitiva förmågor som minnesfunktioner påverkas av ljudmiljöer, där lägre bakgrundsljudnivåer och kortare efterklangstider förordas av forskning och byggnadstekniska standarder. LÄS MER