Sökning: "Classroom conflicts"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Classroom conflicts.

  1. 1. Historiekulturens relation till undervisningen : En översikt av forskning som utforskar samspelet mellan historiekultur och undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kevin Kajjimu; Jakob Altun; [2024]
    Nyckelord :education; history culture; historical representation; influence; students; historiekultur; historisk representation; inflytande; studenter; utbildning;

    Sammanfattning : Through history it becomes possible to examine how societies in the past were structured and what has happened in the past. The school classroom is a common place to get knowledge and understanding of this subject through the history subject, which continually has to make changes to fit the standards of the multicultural society. LÄS MER

  2. 2. Deliberativa samtal vid plöstliga konfliktfyllda situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrice Lillja; Natalia Krysik; [2024]
    Nyckelord :Deliberative communication; Education; Conflict based pedagogy; Agonism; Phronesis; Intersubjectivity;

    Sammanfattning : Abstract  The following essay will discuss conflict- ridden situations in the classroom and how the teachers’ leadership can strengthen the pupils’ democratic development to resolve these situations. Furthermore, we analyzed how deliberative dialogue could be of use to the teacher when these situations occur, as well as how, through civics education, the pupils could learn how to resolve conflicts in a controlled and peaceful environment. LÄS MER

  3. 3. Att vara medveten om krig : En historiedidaktisk studie om hur lärare arbetar för att utveckla elevers historiemedvetande genom undervisning om militära konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Nyquist; [2023]
    Nyckelord :Historiemedvetande; militära konflikter; Rüsen; historia; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how six history teachers in the later years of primary school teach about military conflicts. The aim is also to explore how the teachers are teaching to develop the students’ historical consciousness. The method used in this study is semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Paulander; [2023]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; multikulturella klassrum; strategier i klassrummet; historiedidaktik; Historical-culture; teaching of history; multicultural classrooms; strategies in the classroom; history-didactic;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Geografi med speleri : Medel och rön kring Kahoot-baserad pedagogik på mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Jan-Eli Kajou; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Edutainment by testing regional geography with Kahoot: Pros and Cons.   In this study qualities and problems relating to edutainment are investigated. Specifications: content: regional geography; form: test/competition; tool: Kahoot. Scope of data: one lesson, two schools, five classes, 87 pupils (age. LÄS MER