Sökning: "Co-opt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Co-opt.

  1. 1. ACCOMMODATION, CONTENTION, AND TRANSFORMATION – MAPPING THE FIELD OF GREEN TRANSITION POLITICS IN DENMARK FROM 2007 to 2020

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Mads Schou Jensen; [2021]
    Nyckelord :social movement studies; climate politics; field theory; green transition; strategic decision-making; climatization; Social Sciences;

    Sammanfattning : Climate change has become an all-encompassing problem as CO2 accumulating in the atmosphere sets the pace of temperature increases in our rapidly warming world. In attempting to make society ‘green,’ environmental movements have pursued different strategies through different political constellations. LÄS MER

  2. 2. ”All Roads Lead to Beijing” En förklarande idéanalys av The Belt & Road Initiative som bärare av ideologiska tankegods

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nasra Mahat; [2021]
    Nyckelord :Kina; BRI; idéanalys; mjuk makt; rollteori; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Over the last three and half decades, China has seen a rapid economic and political advancement in the world. Taking an ideological approach to evaluate China’s quest for soft power, the primary aim of this essay is to investigate whether the Chinese initiative “The Belt and Road Initiative” aims to position China as the worlds next superpower. LÄS MER

  3. 3. Co-opting Feminism: How brands hijack social movements - A comparative study of the illustrative cases 'Redfit' & 'Ladylike'

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecka Lindholm; Emma Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Feminism; Social movement; Co-opt; Cultural branding; RedFit; Ladylike.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose and aim with this research was to understand how brands successfully can co-opt a social movement; specifically feminism, as part of their brand building-strategies. The phenomenon was explored by comparing one successful case, Libresse’s ‘RedFit’ campaign, with a relatively the less successful case; that is, H&M’s ‘Ladylike’ campaign. LÄS MER

  4. 4. Representation och strukturers betydelse för inflytande : Om fackförbunden inom LOs ungdomsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Katrin Olofsson; [2015]
    Nyckelord :representation; structures; influence; youth; marginalisation; representation; strukturer; inflytande; ungdom; marginalisering; makt; ungdomsverksamhet; fackförbund; förbundsstyrelse; ungdomskommitté; LO; Byggnadsarbetareförbundet; Elektrikerförbundet; Fastighetsanställdas Förbund; GS Facket för Skogs-; Trä- och Grafisk bransch; Handelsanställdas förbund; Hotell och Restaurangfacket; Industrifacket Metall; Kommunalarbetareförbundet; Livsmedelsarbetareförbundet; Musikerförbundet; Målareförbundet; Pappersarbetareförbundet; Seko - Service och Kommunikationsfacket; Transportarbetareförbundet;

    Sammanfattning : “The importance of representation and structures to establish influence. A study of the Trade Unions Youth Activities within The Swedish Trade Union Confederation. LÄS MER

  5. 5. Gigantopithecus och jättarna : En jämförande studie av mytologiska figurer med utgångspunkt i Emilé Durkheims teorier om religionen.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Christian Johansson; [2015]
    Nyckelord :Gigantopithecus; Neolithic era; Myth. Mythology; Comparing analysis; Giant; Giants; Gods; Ancestors; Durkheim; Cortazzi; Fischer; Sibelan.; Gigantopithecus; Neolitikum; Mytbildning; Mytologi; Jämförande analys; Jätte; Jättar; Gudar; Förfäder; Durkheim; Cortazzi; Fischer; Sibelan.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker på sociologiskt vis möjligheterna att spåra möten mellan tidigamänniskor och jätteprimaten Gigantopithecus från östra Asien i myter som överlevt fram till idag,detta för att försöka peka på ett gemensamt ursprung till den ofta förekommande figurtypen jätten imyter och folksagor i världen. Teoretikerna som uppbådas till hjälp är Emile Durkheim, MartinCortazzi, Josef Ludvik Fisher samt Forrester Sibelan, vilka visar på dels hur myter fungerar och kanuppstå och hur de fungerar i relation till människor. LÄS MER