Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Cognitive Overload in Mixed-Reality Interactions: A Qualitative Analysis
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Mixed reality (MR) technology is trending in various sectors at the present time. In MR applications, due to the interactions between two realities, the potential of experiencing Cognitive Overload is high. Hence, the present qualitative study has been conducted to broaden the understanding of Cognitive Load in MR interventions. LÄS MER
2. Förutsättningar för lärande av algoritmuppgifter : En kvantitativ och kvalitativ studie av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer i matematikläromedel för årskurs 2 och 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förutsättningar för lärande av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer, utifrån CLT, Cognitive Load Theory, i läromedel från sex olika serier. Utifrån syftet har fyra forskningsfrågor utformats: ”Hur många olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur många uppgifter av olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur ser progressionen av uppgifterna ut i respektive läromedelsserie och vilka förutsättningar för lärande medför detta utifrån ett CLT-perspektiv?” samt ”Hur skiljer sig förutsättningarna för lärande utifrån ett CLT-perspektiv mellan de olika läromedelsserierna?”. LÄS MER
3. Digital adoption in Entrepreneurship Education in the time of Covid-19 - The impacts and lessons to learn and apply for post-Covid-19. A Mutiple Case Study
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : Digital adoption has already been a discussion topic among academia for years, but the education industry was still reluctant to try embracing digital to deliver lectures or organize classes, until the disruption caused by Covid-19; the pandemic has undeniably affected a lot of fields, including Entrepreneurship education (EE). For the first time in the academy's history, adopting digital solutions to transit to emergency remote teaching was set up. LÄS MER
4. A CROSS-COUNTRY STUDY ON THE EFFECTIVENESS OF INQUIRY-BASED AND TRADITIONAL DIDACTIC APPROACHES
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim : In past decades, teacher practices in science teaching have changed from perceived traditional ways of teaching to more inquiry-based approaches. The driving force behind this change is the assumption of inquiry-based approach being more effective in terms of student science achievement than the traditional didactic approach. LÄS MER
5. Önskvärd interaktion – Produktdesign för att reducera kognitiv belastning i interaktionen med vardagliga fysiska produkter
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Vi människor lever idag i ett samhälle där kraven från vår omgivning ökat markant, särskilt vad gäller komplexa produkter. Allt eftersom digitaliseringen och i sin tur digitala produkter utvecklas, ökar även kraven som ställs på̊ användaren i interaktionen. LÄS MER