Sökning: "Cognitive Load Theory"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Cognitive Load Theory.

  1. 1. Uppspelningshastighetens betydelse påverkar uppspelningshastigheten förståelsen och upplevelsen vid samtidig lyssning och läsning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Carolina Ehrencrona; Sofia Gustafsson; [2023-11-20]
    Nyckelord :Kognitiv belastning; Samtidiga lyssning vid läsning; Automatiseringsteorin; Mind-Eye-hypotesen; Eyetracking; Cognitive load; Listening-while-reading; Automaticity theory; Mind-eye hypothesis; Eye-tracking;

    Sammanfattning : Samtidig lyssning vid läsning har studerats som ett hjälpmedel för att underlätta läsning. Tidigare studier har visat tvetydiga resultat om samtidig lyssning påverkar läsförståelse eller inte och det har spekulerats i att ljuduppselningens hastighet kan vara en påverkande faktor. LÄS MER

  2. 2. GETTING READY TO LEARN IN VR

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alice Zupančič; [2023-10-10]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; collaborative VR; collaborative learning; immersive virtual environments; virtual learning environments; user onboarding; VR onboarding;

    Sammanfattning : Purpose: VR’s unique affordances offer significant potential for education, but the steep learning curve hinders users from fully benefiting from the technology. Onboarding plays a pivotal role in bridging the gap between novice users and the complexities of collaborative VR environments, contributing to the broader goal of making VR education more accessible and user-friendly. LÄS MER

  3. 3. ENCOUNTERING AN EMERGENCY VEHICLE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zeinab Nazari; [2023-07-03]
    Nyckelord :Simulator; ; driving simulation; ; EVA warning; ; driving;

    Sammanfattning : Purpose: This thesis aims to investigate the effectiveness of the Emergency Vehicle Approaching (EVA) warning and training on drivers' behavior when encountering an emergency vehicle in a driving simulator. Theory: Cognitive load theory was adopted as a theoretical framework for this study. LÄS MER

  4. 4. Cognitive Overload in Mixed-Reality Interactions: A Qualitative Analysis

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Sachin Palihawadana; [2023]
    Nyckelord :Mixed Reality Interaction; Cognitive Load Theory; Context Understanding;

    Sammanfattning : Mixed reality (MR) technology is trending in various sectors at the present time. In MR applications, due to the interactions between two realities, the potential of experiencing Cognitive Overload is high. Hence, the present qualitative study has been conducted to broaden the understanding of Cognitive Load in MR interventions. LÄS MER

  5. 5. Ord som lärs med kroppen, fastnar de i knoppen? : En studie om vilken påverkan rörelser kan ha på elevers minnesförmåga och om detta kan mätas inom ramen för ett examensarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Nyberg; [2023]
    Nyckelord :förkroppsligat lärande; rörelse; kognitiv belastningsteori; cognitive load theory; ordförrådsinlärning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka vilken betydelse ett förkroppsligat lärande, i form av rörelser, har på elevers förmåga att förstå och minnas ords betydelse samt om mätbara resultat kan utläsas baserat på examensarbetets påverkansstudie. I studien söktes även svar på hur eleverna upplevde ett förkroppsligat lärande i form av rörelse undersöktes. LÄS MER