Sökning: "Collaborative problem solving CPS"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Collaborative problem solving CPS.
1. Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. LÄS MER
2. Teaching Practices and Collaborative Problem Solving - Evidence from PISA 2015
Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : There is a heated debate on what teaching practices should be used to foster the skills students need for the current and future workplace. The 21st-century skills movement, among others, argue that 21st-century skills such as creativity, critical thinking, and collaboration should be actively taught to students using more modern teaching practices (for example students working in small groups and focusing on critical thinking) and less traditional teaching practices (for example lecturing and focusing on fact-based knowledge). LÄS MER
3. Collaborative problem solving (CPS) och elever som utmanar med sitt beteende utifrån perspektiv från specialpedagogisk diskurs
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study aims to contribute to a deeper understanding of the CPS model in the perspectives of special education discourse.The purpose of this study is to analyze how Ross Greenes way of describing students with challenging behavior in the CPS-model are interpreted by special education teachers and correlated with special education discourse. LÄS MER
4. Tillsammans i en trygg hamn : Utveckling av bristande sociala, känslomässiga och beteendemässiga färdigheter genom samarbetsbaserad problemlösning
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att utvärdera om samarbetsbaserad problemlösning (SBP) är ett effektivt verktyg för pedagoger att hjälpa elever som har bristande sociala, känslomässiga eller beteendemässiga färdigheter. Studien avsåg också undersöka om implementeringen av SBP hade någon ytterligare inverkan på pedagogernas arbete utöver det direkta arbetet med enskilda elever. LÄS MER
5. Barn gör rätt om de kan
Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : ABSTRACTLeet, Susanne & Mollin, Pia (2011), Barn gör rätt om de kan. (Children do the right thing if they can)Malmö högskola, Lärarutbildningen, Skolutveckling och ledarskapSyftet med vår studie är att undersöka om CPS - Collaborative Problem Solving, på svenska samarbetsbaserad problemlösning, kan hjälpa barn med problemskapande beteende. LÄS MER