Sökning: "Collegiate Learning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Collegiate Learning.

  1. 1. Musiklärares utbyte av tankar, erfarenheter och tolkningar : En kvalitativ studie om musiklärares uttalanden om likvärdig bedömning och betygssättning i relation till kollegiala samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Nathalie Hansen; [2022]
    Nyckelord :Equivalent assessment; collegial learning; co-assessment; collegial conversations; music didactics; collegial culture;

    Sammanfattning : Previous research shows that collegial conversations and co-assessment can contribute to increased equivalence in assessment and grading. The purpose of the present study is to investigate how music teachers who are active in upper secondary schools express themselves about their experiences of equal assessment and grading and how they believe that the collegial knowledge among subject teachers in music affects them in their work with equal assessment and grading. LÄS MER

  2. 2. Att bereda för kollegialt lärande i en skola som förändras : En fenomenologisk studie om utländska lärares upplevelser av kollegialt lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Anela Ciber Jasarevic; [2022]
    Nyckelord :Immigrant teachers; phenomenology; collegial learning; educational leadership; Utländska lärare; fenomenologi; kollegialt lärande; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Den svenska lärarkåren har förändrats under de senaste åren. Fler lärare med olika utbildningsbakgrund har börjat arbeta i den svenska skolan. Detta skapar nya utmaningar för rektorn som den pedagogiska ledaren att leda och skapa förutsättningar för det kollegiala lärandet bland skolans pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Att använda och anpassa ett kommunikationsstödjande observationsverktyg i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; Holmblad Karin; [2021-02-08]
    Nyckelord :grundsärskola; ämnesområden träningsskola; icke-verbal kommunikation; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; observationsverktyg; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how a research-based communication-supporting observation tool could be used and adapted for compulsory school for children with severe learning disabilities, focusing on interaction and communication between staff and students with mainly non-verbal communication. The research questions were intended to answer how the tool could be adapted and why, and how the participants experienced the collegial learning meetings and their communication with the students before and after them. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En intervjuundersökning om förskollärares kunskap om språkutveckling för flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Larsson; Sarita Singh; [2020]
    Nyckelord :Preschools Teacher; Language Development; Multilingual Children; Knowledge and Working Methods; Collegiate Learning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to gain knowledge about the attitude of preschool teachers and to understand its role in linguistic development of multilingual children.  In this study, we interview eight teachers who work in multicultural preschools. LÄS MER

  5. 5. Lässtrategier i matematikundervisningen : En studie om lärares arbete med matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexandra Widen; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; Text task; Reading comprehension; Reading strategies; Reciprocal teach-ing; Transactional strategies instruction; Concept-oriented reading instruction.; Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse; Lässtrategier; Reciprok undervisning; Trans-aktionell strategiundervisning; Begreppsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Text information is frequently found in mathematics education. For students to gain an understanding of how to handle the text tasks, a competent teacher is required to provide the students with different kinds of tools to read mathematical text problems. LÄS MER