Sökning: "Collegiate development"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Collegiate development.

  1. 1. "Det är ju det viktigaste jobbet vi har att ta hand om våra äldre" : En kvalitativ studie berörande hemtjänstpersonalens kvarvarande i yrket utifrån ett enhetschefsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Maja Nordin; Camilla Pacheco Schymberg; [2022]
    Nyckelord :home care work; home care workers; remaining in the profession; working conditions; arbetsvillkor; hemtjänstarbete; hemtjänstpersonal; kvarvarande it;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftade till att undersöka faktorer kring hemtjänstpersonalens kvarvarande i yrket samt personalens arbetsvillkor. Datainsamlingen utfördes genom en kvalitativ intervjustudie med fyra enhetschefer inom både privat och kommunal hemtjänst. LÄS MER

  2. 2. Att bereda för kollegialt lärande i en skola som förändras : En fenomenologisk studie om utländska lärares upplevelser av kollegialt lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Anela Ciber Jasarevic; [2022]
    Nyckelord :Immigrant teachers; phenomenology; collegial learning; educational leadership; Utländska lärare; fenomenologi; kollegialt lärande; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Den svenska lärarkåren har förändrats under de senaste åren. Fler lärare med olika utbildningsbakgrund har börjat arbeta i den svenska skolan. Detta skapar nya utmaningar för rektorn som den pedagogiska ledaren att leda och skapa förutsättningar för det kollegiala lärandet bland skolans pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Att använda och anpassa ett kommunikationsstödjande observationsverktyg i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; Holmblad Karin; [2021-02-08]
    Nyckelord :grundsärskola; ämnesområden träningsskola; icke-verbal kommunikation; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; observationsverktyg; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how a research-based communication-supporting observation tool could be used and adapted for compulsory school for children with severe learning disabilities, focusing on interaction and communication between staff and students with mainly non-verbal communication. The research questions were intended to answer how the tool could be adapted and why, and how the participants experienced the collegial learning meetings and their communication with the students before and after them. LÄS MER

  4. 4. "Fortbildning ska man inte gnälla på" : En fenomenologisk analys av lärares kollegiala fortbildning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Britta Östangård; [2021]
    Nyckelord :Phenomenological life-word; Biesta; compulsory collegiate continuing professional development; continuing professional development; experience; teacher; primary school; subjectification; Livsvärldsfenomenologi; Biesta; upplevelse; obligatorisk kollegial fortbildning; fortbildning; lärare; grundskolan; subjektifiering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kollegial obligatorisk fortbildning erfars av erfarna och verksamma lärare i grundskolan. Genom den valda ansatsen livsvärldsfenomenologi problematiseras innebörder av hur lärarnas upplevelser och erfarenheter kan förstås inom ramen för deras kontext. LÄS MER

  5. 5. Beprövad erfarenhet i förskolans verksamhet : Hur uppfattar förskollärare arbetet med beprövad erfarenhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Damberg; Ellen Fredin; [2021]
    Nyckelord :Proven experience; Systematic quality work; Quiet knowledge; Collegiate work; Preschool; Preschool teacher; Beprövad erfarenhet; Systematiskt kvalitetsarbete; ”Tyst” Kunskap; Kollegialt arbete; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Problematiken med begreppet beprövad erfarenhet är att det inte finns några konkreta riktlinjer eller förklaringar kring hur arbetet ska ske utifrån beprövad erfarenhet. Syftet med studien är att skapa förståelse för hur förskollärare uppfattar arbetet med beprövad erfarenhet i förskolans verksamhet. LÄS MER