Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Body patterning and cognition in cephalopods - a literature review

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Georgina Chu; [2023]
    Nyckelord :cephalopods; octopus; body patterning; colour alteration; chromatophores; pigment cells; cognition; learning and memory;

    Sammanfattning : Cephalopods are a valuable model for studying the evolution of cognition due to their distinctive brain structure, organisation, and connectivity patterns compared to vertebrates. The development of large brains and behavioural complexities are believed to be triggered by evolutionary pressures stemming from factors like heightened predation, more demanding foraging conditions, and intense mating competition. LÄS MER

  2. 2. Hur färgat ljus påverkar studenters sinnesstämning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Alma Gunnarsson; Emelie Engrup; [2022]
    Nyckelord :Associations; Calm; Colours; Emotions; Light; Stress; Associationer; Färger; Känslor; Ljus; Lugn; Stress;

    Sammanfattning : Introduktion - Syftet med det här examensarbetet var att undersöka om färgat ljus haren påverkan på högskolestudenters känsloupplevelser på kort sikt. Sinnesstämningarnastress och lugn undersöktes specifikt, men även övriga känslor var inkluderade. LÄS MER

  3. 3. Rätt mättnad ger en lättnad : En kvalitativ studie om hur färgmättnad påverkar svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Adna Agovic; Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Color saturation; Low saturation; High saturation; Emotions; Association; Brand logo; Färgmättnad; Låg mättnad; Hög mättnad; Känslor; Association; Varumärkeslogotyp;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att globala företag kan specificera en varumärkesstrategi för att förmedla rätt bild till konsumenterna över olika kulturer. Därmed kan globala företag som befinner sig på den svenska marknaden upprätthålla rätt strategi avseende färgmättnad i dess varumärkeslogotyper för att uttrycka rätt bild hos de svenska konsumenterna. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar färgassociationer konsumenters köpbeteende vid val av produkter i livsmedelsbranschen? : En kvalitativ studie om vikten av färgval inom marknadsföring och dess påverkan på konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Andjela Djordjevic; Palig Mahdessian; [2021]
    Nyckelord :Marketing; Colour; Qualitative Analysis; Focus Group; Colour Associations; Colour Perception; Grocery Store; Campaign Price; Ecological; Vegetables.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to clarify and confirm previous research and expand the knowledge in this research area, since the majority of the information and knowledge that is available today is mostly repetitive. The theoretical frame of this study is based on theories, such as Theory of Reasoned Action (Fishbein, M. & Ajzen, I. LÄS MER

  5. 5. Associationer till färgat ljus

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Vincent Ikenstein; Markku Takkunen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Genom belysning kan man effektivt förmedla budskap eller känslor, speciellt med hjälp av färger. Färgat ljus används idag för att bland annat markera högtider och temadagar och profilera varumärken. Det är dock inte självklart vilka känslor eller budskap färgat ljus faktiskt förmedlar, då forskningen i ämnet är begränsad. LÄS MER