Sökning: "Community Trade Marks"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Community Trade Marks.
1. Varumärkesrättslig konsumtion - En analys av inskränkningar i varumärkesrättsinnehavarens en-samrätt vid parallellimport.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Min uppsats syftar till att analysera inskränkningar i varumärkesrättslig ensamrätt, där import av de varumärkesskyddade varorna är tillåten mellan medlemsstater utan att rättsinnehavarens tillstånd anskaffas. Den varumärkesrättsliga ensamrätten konsumeras när rättsinnehavaren för ut varan på marknaden själv eller med innehavarens samtycke. LÄS MER
2. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER
3. Is the concept of ‘Genuine use in the Community’ for the purposes of a Community Trade Mark, capable of being assimilated to the definition of ‘Relevant Market’ in EU Competition Law?
Master-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : The relationship between intellectual property and competition law gives an excellent contrast into how competing legal principles may work harmoniously and need not be viewed in conflict. Consequently, applying principles from one field may benefit the application of another. LÄS MER
4. Modebranschens rättsliga skydd mot plagiering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Intresset för svenska modeprodukter ökar både i Sverige och utomlands. Under 2011 omsatte svensk modeindustri 206 miljarder kronor. I takt med att intresset för svenskt mode ökar blir det alltmer lockande att plagiera framgångsrika företags plagg. LÄS MER
5. Varumärken som sökord på Adwords: Intrång eller inte?
Kandidat-uppsats, IHH, RättsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen syftar till att genom en diskussion ta reda på hur skyddet för ett registrerat va-rumärke ser ut i situationer då en annan näringsidkare än varumärkesinnehavaren använder varumärket som sökord på sponsrad länk, benämnt AdWords. För att besvara syftet utgår författaren från tre avgöranden från EU-domstolen och analyserar den tolkning som EUD ger av artikel 5 Varumärkesdirektivet och artikel 9 Gemenskapsvarumärkesförordningen. LÄS MER