Sökning: "Comparative and historical pedagogy"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Comparative and historical pedagogy.

  1. 1. Homosexualitet i ungdomslitteraturen : En komparativ litteraturstudie om homosexualitet i ungdomslitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Elin Persson; [2018]
    Nyckelord :homosexualitet; ungdomslitteratur; normkritisk undervisning; heteronorm; didaktik; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This essay treats the subject of homosexuality in Young Adult literature, this is done by a comparative book-study from the British author Aidan Chambers book Dance on my grave (1982) and the Swedish author Anna Ahlunds book Du, bara (2016). Both books have a homosexual protagonist as their main character. LÄS MER

  2. 2. Towards Global Citizenship Education : A comparative case study of primary school policy and practice between Greece and Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Vasileios Symeonidis; [2015]
    Nyckelord :Global citizenship education; globalisation; global awareness; international discourse; policy shape-shifting; Greece; Sweden;

    Sammanfattning : Global citizenship education (GCE) has recently emerged as a dynamic approach to education capturing the interest of various stakeholders, including academics, educators and international organisations worldwide. In an increasingly interconnected and interdependent world, GCE is seen as a transformative pedagogy that can empower learners to resolve growing global challenges, building a more just and sustainable world. LÄS MER

  3. 3. Revolution eller Reproduktion? När pedagogik blir identitetspolitik: En kritisk diskursanalys av interkulturella utbildningsstrategier i Guatemala

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Anna Ekermo; [2007]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; Guatemala; utbildningspolitik; kultur; etnicitet; identitet; postmoderna och kritiska perspektiv; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Cultural anthropology; ethnology; Kulturantropologi; etnologi; Comparative and historical pedagogy; Jämförande och historisk pedagogik; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Skolan som spelplats för kultur- och identitetspolitik står i fokus för denna uppsats. En utgångspunkt är att den politik som styr skolan även har inverkan på, och är en produkt av, de diskurser som råder i samhället när det gäller dessa frågor. Min undersökning är baserad på situationen i Guatemala. LÄS MER