Sökning: "Compensatory mission"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden Compensatory mission.

  1. 11. Tillgängliga lärmiljöer för elever med NPF : Från Flexenhet till Flexteam

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jeanine Kaparaye; [2019]
    Nyckelord :Accessible learning environments; Competence of neuropsychological deficits; Flexible organisation; Flexible resource room; Special education classroom; Flexenhet; Flexteam; Inkludering; Tillgängliga lärmiljöer; NPF kompetens; Särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flexenheter och flexteam som startades i en av Sveriges kommun, för att anpassa lärmiljöer till elever med funktionsnedsättningar, framför allt elever inom autism och ADHD. Undersökningen bygger på följande frågor: Vad är syfte med denna valda organisation? Hur bidrar organisationen till tillgänglighet för denna grupp elever? Vilka utmaningar och utvecklingsområden kan identifieras inom den valda organisationen? Kvalitativ forskningsmetod användes i studien och semi-strukturerade intervju och fokusgruppsintervjuer genomfördes för att samla in empirin. LÄS MER

  2. 12. Är det kompensatoriska uppdraget en utopi? : Olika skolprofessioners uppfattningar kring uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Monica Berglund; Ann-Sofie Tallbom; [2018]
    Nyckelord :Compensatory mission; habitus; inclusion; intersectionality perspective; linguistic capital; perspective on special education; social class; socioeconomic context; Habitus; inkludering; intersektionellt perspektiv; kompensatoriskt uppdrag; social klass; socioekonomisk omgivning; specialpedagogiska perspektiv; språkligt kapital;

    Sammanfattning : Studien sökte besvara hur det kompensatoriska uppdraget uppfattades, vad som kompenserades, vilka strategier som användes samt förutsättningar för det. Social bakgrund i relation till det kompensatoriska uppdraget har genomsyrat skolans utveckling över tid och därav låg studiens fokus på det. LÄS MER

  3. 13. Det specialpedagogiska uppdraget ur olika perspektiv : En intervjuundersökning bland rektorer, lärare och elevhälsopersonal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Barbro Johansson; [2018]
    Nyckelord :Special education teacher; leadership; relation; Phenomenography; concensus; Specialpedagog; ledarskap; relation; Fenomenografi; samsyn;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to gain knowledge of the different perspectives on the special educational assignment, which form the basis of the mission, by examining perceptions, expectations and frameworks for the special education assignment of principals, educators and student health professionals. The study is done with a phenomenographic research effort with interview as a method, where the perceptions of the interviewees are central. LÄS MER

  4. 14. Inkludering – en studie om lärares syn på och erfarenheter av klassrummets mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Susanne Lennström; Åsa Lidberg-Wallström; [2015]
    Nyckelord :special education; primary teachers; special pedagogical perspective; students in need of support.; specialpedagogik; grundskollärare; specialpedagogiska perspektiv; elever i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : The aim with this thesis was to study how primary school teachers perceive their mission in working with inclusive education. The aim was also to study their thoughts and experience of the Special education support. LÄS MER

  5. 15. Skolan: en arena där normalitet och avvikande görs

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Albin Ekdahl; [2014]
    Nyckelord :School; performativity; control technology; discourse; ideology; diagnosis; Skolan; performativitet; styrningsteknik; diskurs; ideologi; diagnos;

    Sammanfattning : This essay will analyse how Asperger’s syndrome and autism spectrum disorder is made in two municipal high schools. I have interviewed school personnel and analysed the schools’ policy documents and diagnostic manuals. LÄS MER