Sökning: "Component purchasing"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Component purchasing.
1. Segmenting Countries in the Food Packaging Market: A Cluster Analysis Approach
Magister-uppsats, Lunds universitet/Statistiska institutionen; Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : The food packaging market has been witnessing substantial growth due to changing consumer lifestyles, urbanization, increased purchasing power, and growing environmental sustainability awareness. This growth presents significant opportunities for companies operating in this market. LÄS MER
2. The Adoption of New and Used Electric Vehicles : The difference in the impact of financial factors for new vs. used electric vehicles
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomiSammanfattning : The growth of the market for electric vehicles (EVs) is increasing each year with record numbers of newly registered electric vehicles in 2022. Electric vehicles are considered the key component of a sustainable transportation sector. The knowledge of influential factors on purchase decisions for new EVs is high. LÄS MER
3. Fastighetsinvesteringar och inflation : Hur påverkas direktavkastningskravet av en höginflationsmiljö?
Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella systemSammanfattning : Fastighetsbranschen har under 2010-talet befunnit sig i en nästintill perfekt ekonomisk miljö med högkonjunktur och låga finansieringskostnader. I skrivande stund, våren 2023, är situationen en helt annan. LÄS MER
4. Resurseffektiva förbättringsförslag vid leverantörsvalet för en reducerad klimatpåverkan
Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutvecklingSammanfattning : Med ett generellt ökat hållbarhetsfokus i samhället har Atlas Copco upplevt att de behövt vidareutveckla hållbarhetsarbetet i hela organisationen, vilket resulterade i att de 2021 anslöt sig till Science Based Targets initiative, samt att hållbarhet fått ett utökat fokus i företagets senaste treårsstrategi. Företagets nya ambition och målsättningar handlar om att reducera klimatpåverkan, där varje avdelning har i uppgift att finna lösningar och förbättringar för att nå dessa mål. LÄS MER
5. Returpolicys påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie kring hur olika returkomponenter påverkar konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur e-handelsföretags returpolicys, mer specifikt returkomponenterna returtid, returkostnad och returansträngning, kan påverka konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online. Studien utgår från tre hypoteser, vilka är: “Längre returtider resulterar i en lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online”, “Lägre returkostnader leder till lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online” samt “Lägre returansträngning medför att konsumenter upplever en lägre risk vid köp av kläder online”. LÄS MER