Sökning: "Computer game violence"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Computer game violence.
1. Life Is Strange a mediated game reception analysis
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/EtnologiSammanfattning : In this essay a mediated video game reception of the game Life Is Strange is made, with the purpose of examining the players' meaning-making processes from a gender perspective. The materials of this essay consist of videos from six different YouTube channels where each player film themselves whilst playing through Life Is Strange as a way to review and share the gaming experience. LÄS MER
2. Aggressiva barn på grund av våldsamma datorspel? : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Att spela datorspel är för många barn en rolig och populär sysselsättning och det finns olika sorters spel som barnen spelar. Många barn spelar våldsamma datorspel vilket har uppmärksammats i skolor. De har observerat att barn som spelat våldsamma datorspel lekt på ett aggressivt och våldsamt sätt på skolgården. LÄS MER
3. Data- och tv-spel – ett socialt problem eller underhållning? : En kritisk diskursanalys i svensk dags - och kvällspress från år 2002 - 2014
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study has been to scrutinize how Swedish media portrays computer, -and video games in debate articles. This study will therefore define our interpretations of how debate articles in Swedish press describes computer, -and video games and whether or not they are depicted as originators of social problems or tools of development. LÄS MER
4. Den svenska synen på spelvåld mellan år 1998-2014
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : Att underhållningsvåld i tecknade serier och videofilmer har debatterats och skapat moralpanik under tidigare år är känt. Kring milleniumskiftet intensifierades dock debatten kring underhållningsvåldet, bland annat i U.S.A. LÄS MER
5. Datorspel - en lek eller sport? : En studie om hur tre svenska dagstidningar framställer e-sport och datorspel 2000-2013
Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This essay examines how three big Swedish newspapers depicts e-sports and computer gaming and how the depiction change during 2000-2013. The study will also examine whether e-sports is being portrayed as competitive sport. LÄS MER