Sökning: "Computer game violence"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Computer game violence.

  1. 1. Life Is Strange a mediated game reception analysis

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Leili Mänder; [2017]
    Nyckelord :Video games; computer games; game theory; gender theory; women in games; media reception; media studies; feminist theory; gender studies; Life Is Strange; YouTube;

    Sammanfattning : In this essay a mediated video game reception of the game Life Is Strange is made, with the purpose of examining the players' meaning-making processes from a gender perspective. The materials of this essay consist of videos from six different YouTube channels where each player film themselves whilst playing through Life Is Strange as a way to review and share the gaming experience. LÄS MER

  2. 2. Aggressiva barn på grund av våldsamma datorspel? : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Dennis Nyström; [2016]
    Nyckelord :Computer game violence; Kids; Media; Violent computer games; Violent video games; Dataspelsvåld; Datorspelsvåld; Våldsamma datorspel; Ungar; Media;

    Sammanfattning : Att spela datorspel är för många barn en rolig och populär sysselsättning och det finns olika sorters spel som barnen spelar. Många barn spelar våldsamma datorspel vilket har uppmärksammats i skolor. De har observerat att barn som spelat våldsamma datorspel lekt på ett aggressivt och våldsamt sätt på skolgården. LÄS MER

  3. 3. Data- och tv-spel – ett socialt problem eller underhållning? : En kritisk diskursanalys i svensk dags - och kvällspress från år 2002 - 2014

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ramajana Halilovic; Leo Nord; [2015]
    Nyckelord :Keywords: Computer and video games; debate; social problems; discourses; critical discourse analysis Nyckelord: Data- och tv-spel; debatt; sociala problem; diskurser; kritisk diskursanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to scrutinize how Swedish media portrays computer, -and video games in debate articles. This study will therefore define our interpretations of how debate articles in Swedish press describes computer, -and video games and whether or not they are depicted as originators of social problems or tools of development. LÄS MER

  4. 4. Den svenska synen på spelvåld mellan år 1998-2014

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionen

    Författare :Johan Enocson; [2015]
    Nyckelord :computer games; games; video games; gaming; violent games; game violence; moral panic; dataspel; spel; TV-spel; våldsskildringar; våldsamma spel; spelvåld; spelande; datorspelande; data-spelande; TV-spelande; datorspel; TV-spelande; moralpanik; speldebatt;

    Sammanfattning : Att underhållningsvåld i tecknade serier och videofilmer har debatterats och skapat moralpanik under tidigare år är känt. Kring milleniumskiftet intensifierades dock debatten kring underhållningsvåldet, bland annat i U.S.A. LÄS MER

  5. 5. Datorspel - en lek eller sport? : En studie om hur tre svenska dagstidningar framställer e-sport och datorspel 2000-2013

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Denny Dang; [2013]
    Nyckelord :Computer games; e-sports; gaming culture; newspaper study; Sweden; sportification; 2000s; debate; Datorspel; e-sport; datorspelskultur; tidningsstudie; Sverige; sportifiering; 2000-tal; debatt;

    Sammanfattning : This essay examines how three big Swedish newspapers depicts e-sports and computer gaming and how the depiction change during 2000-2013. The study will also examine whether e-sports is being portrayed as competitive sport. LÄS MER