Sökning: "Concept Cartoons®"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Concept Cartoons®.

  1. 1. "Kan det vara rimligt? Kan det stämma?" : En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande vid NO-undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eric Svensson; [2023]
    Nyckelord :Concept Cartoons; Think-Pair-Share-model; NTA; Critical thinking; Concept Cartoons; EPA-modellen; NTA; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att om lärare utformar NO-lektioner med inslag av kritiskt tänkande, skapar elever ett större positivt intresse till undervisningen och attityderna förändras till dess innehåll. Syftet med studien är att ta reda på hur NO-lärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande samt om de kan använda färdigt material. LÄS MER

  2. 2. Concept cartoons - ett didaktiskt verktyg för lågstadieelever : Betydelsen av designen på en Concept cartoon i synliggörande av elevers förkunskaper i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Schützer; Victoria Åberg; [2023]
    Nyckelord :Concept cartoon; Design research; Didactic tool; Visual thinking strategies; Sociocultural perspective; Concept cartoons; Design research; Didaktiskt verktyg; Visual thinking strategies; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Concept cartoons are a didactic tool, which are alike cartoons and address concepts and phenomena within the science subjects. The available Concept cartoons on the Swedish National Agency for Education's website are mainly aimed for pupils from 10 to 15 years old, however there are only a few for pupils from 7 to 9 years old. LÄS MER

  3. 3. Elevers förståelse för begreppet friktion : Gruppdiskussion i åk 2 genom Concept cartoons

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Mikaela Palmqvist; [2021]
    Nyckelord :Concept cartoons; Conceptual understanding; Friction; Group discussion; Primary school; Begreppsförståelse; Friktion; Concept cartoons; Gruppdiskussion; Lågstadiet;

    Sammanfattning : The study is based on action resarch where four Concept cartoons have been constructed through careful resarch into the structure of the concept. 16 year 2 students in groups of four participated in a survey with the aim of providing knowledge about how students in grades of 1-3 in primary school understand the concept of friction and how their understanding can be developed through the use of Concept cartoons. LÄS MER

  4. 4. A Picture is Worth a Thousand Words: Chinese Political Cartoons and the Visualization of Politics

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för öst- och sydöstasienstudier

    Författare :Na Sha (Sana); [2020]
    Nyckelord :Political cartoons; Satirical cartoons; China; Cartoonists; Metaphors; Semiotics; Social Sciences;

    Sammanfattning : The main purpose of this was to examine the current Chinese satirical/political cartoons by studying anti-corruption cartoons. Also, to answer the question from an online discussion about “whether there are satirical cartoons (讽刺漫画) in China today”. The study follows the concept of political cartoons as a medium of politics and society. LÄS MER

  5. 5. "Jag har det i hjärnan men det kommer inte ut" : En kvalitativ studie i matematik som undersöker om Talk Moves kan hjälpa elever i årskurs två att samtala kring en Concept Cartoons

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lisa Lyrhem; Linnéa Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Matematik; samtal; frågor; modelleringsförmåga; subtraktion; klassrumsklimat; Talk Moves; Concept Cartoons;

    Sammanfattning : Bakgrund: Elever ges för lite tid att samtala om matematik, både hemma och i skolan. Att kunna föra resonemang är något som visat sig vara viktigt såväl i skolan som för övriga livet. LÄS MER