Sökning: "Concrete slab frame bridges"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Concrete slab frame bridges.
1. Harmonised traffic load model between Eurocode 1 - part 2 (EN 1991-2) and TRV specifications : A pilot study on reinforced concrete portal frame bridges
Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnadSammanfattning : The advancement of society has led to an increase in demand for infrastructure, particularly bridges, which are designed in accordance with different design codes. In Sweden, bridge design adheres to the Eurocode and national code (TRV specifications), with the most adverse scenario of the two codes determining the basis for bridge design. LÄS MER
2. Jämförande studie mellan en ZIP-balksbro och en traditionell plattrambro : Utifrån underhåll, materialåtgång, last av trafik samt en utvärdering av det färdiga broprojektet
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : I Sverige finns 21 000 broar som Trafikverket förvaltar (Trafikverket, 2018a). Två brotyper som finns är rambro och balkbro. Rambron är en av de vanligaste brotyperna och är uppbyggd som en fast inspänd konstruktion. Brosystemet kallas plattrambro eller balkrambro beroende på om balkarna eller plattan är det bärande elementet. LÄS MER
3. ÖVERSLAGSDIMENSIONERING AV PLATTRAMBROAR Optimering av produktionskostnad och miljöpåverkan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Byggnadsmekanik; Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaperSammanfattning : Detta arbete behandlar överslagsdimensionering av plattrambroar, och syftar till att undersöka hur kostnads- och miljöaspekter påverkas av ramens tjocklek för vanliga spännvidder och fria höjder. Detta för att ge ett bättre utgångsläge vid dimensionering av plattrambroar för framtida projekt. LÄS MER
4. Linear and non-linear FE-analysis of cracking behavior of wing walls in integral bridges
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för KonstruktionsteknikSammanfattning : Wing walls on slab frame integral bridges has traditionally been designed for mainly earth pressure and its self-weight. It has also been designed separately from the rest of the bridge. Traditionally no 3D effects have been considered in the design of the wing walls. LÄS MER
5. Increased Traffic Loads on Swedish Highway Bridges : A Case study of the bridge at highway interchange Värö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : The Swedish government is planning to increase the maximum vehicle gross load regulations on parts of the national roads from the present 60 t, for the load carrying capacity class BK1, to 74 t, for the proposed new load carrying capacity class BK4. The initial implementation of the new load carrying capacity class for 74 t vehicles will only regard major highways and important roads, however, at a later stage the plan is to implement the new BK4 class on the full current BK1 road network. LÄS MER