Sökning: "Conscious consumers"

Visar resultat 21 - 25 av 153 uppsatser innehållade orden Conscious consumers.

  1. 21. Det gröna gapet mellan uttryck och agerande : En studie om två generationers konsumtionsbeteende och attityder gentemot miljömärkningar i livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elelta Tella; Frida Lindman; [2022]
    Nyckelord :Consumer behavior; eco-labels; Generation X; Generation Z; attitude-behavior gap; Konsumentbeteende; miljömärkningar; Generation X; Generation Z; attitydbeteende-gap;

    Sammanfattning : The environmental issue is more relevant and important than ever. As society’s awareness of environmental issues has gained, consumers’ and companies’ concerns aiming for a positive environmental impact have increased to save our planet. LÄS MER

  2. 22. Det gröna gapet : En tvärkulturell flerfallsstudie om huruvida konsumenter i Sverige, Ungern och Marocko konsumerar kläder på ett hållbart sätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Aya Bolakhrif; Sara Dahlfors; [2022]
    Nyckelord :the green gap; consumer behavior; sustainability; clothes; Sweden; Hungary; Morocco; gröna gapet; konsumentbeteende; hållbarhet; kläder; Sverige; Ungern; Marocko;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har en stor negativ miljöpåverkan. Medvetenheten och intresset av miljöfrågor ökar samtidigt som det finns en ovilja hos konsumenter att köpa hållbara produkter, vilket kallas ”det gröna gapet”. LÄS MER

  3. 23. Green Consumer Behaviour in Ordering Food Online : A Study of Generation Z’s Green Consumer Behaviour in the Chinese Online Food Delivery Markets

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Nghi Le; Li Jiayi; Yang Jun; [2022]
    Nyckelord :Online Food Delivery; Green Behaviour; Consumer Behaviour; Ecologically Conscious Consumer Behaviour; Theory of Planned Behaviour;

    Sammanfattning : Background: Ordering online food delivery has become an urban lifestyle for many people around the world, especially in China. The booming of this online-to-offline market has brought lucrative profits to online food delivery industry players, while consumers are enjoying the diversity of food available through this convenient delivery way. LÄS MER

  4. 24. Ärlighet varar längst : Miljömärkningar och grön marknadsföring på livsmedelsförpackningar ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elin Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Green marketing; Eco design; Ecolabelling; Food products; Consumer choice; Heuristics; Visual Analysis; Discourse Analysis;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and gain a better understanding of the consumer's point of view of visual sustainability communication with a primary focus on eco-labels on food products. The study will further look into if an environmentally conscious consumer has the ability to make sustainable choices with the guidance of food packaging information. LÄS MER

  5. 25. Bakom kulisserna på cancelkultur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Alexandersson; Linnéa Wrobel; Sandra Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Cancelkultur; Generation Z; Drivkrafter; Kapitalteori; Bandwagon-effekt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Bakom kulisserna på cancelkultur Seminariedatum: 2022-06-03 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Tilda Alexandersson, Sandra Andreasson och Linnéa Wrobel Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Cancelkultur, Generation Z, Drivkrafter, Kapitalteori, Bandwagon-effekt Forskningsfråga: Vilka bakomliggande drivkrafter avgör huruvida individer i generation Z deltar i cancelkultur och hur förhåller sig drivkrafterna till varandra? Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka bakomliggande drivkrafter som avgör huruvida en individ inom generation Z (födda år 1995–2005) cancellerar ett företag eller person som agerar i strid mot sociala och moraliska värden. Mer specifikt kartlägger studien hur olika drivkrafter, omedvetna såväl som medvetna, påverkar enskilda individer samt hur drivkrafterna förhåller sig till varandra. LÄS MER