Sökning: "Consumer Gender"

Visar resultat 11 - 15 av 243 uppsatser innehållade orden Consumer Gender.

  1. 11. Individual Ethnocentrism Effect on Purchase Intention : A Study of Swedish and Finnish Airline Consumers

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Felix Stenberg; Joakim Bosved; [2023]
    Nyckelord :Ethnocentrism; purchase intention; national airlines; consumer perception; frequent fliers; gender; Swedish consumers; Finnish consumers;

    Sammanfattning : Abstract  Background: Due to recent geopolitical issues, ethnocentrism has had a noticeable rise. However, the effect of consumer ethnocentrism on purchase intentions has received little prior research. An especially noticeable lack of previous research is within intangible products such as services. LÄS MER

  2. 12. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  3. 13. Den ensamma generationen: en explorativ studie om psykisk ohälsa, konsumtionsbeteende och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lydia Santérus; Alexzandra Österlin; [2023]
    Nyckelord :psykisk hälsa; ensamhet; privatekonomi; konsumtionsbeteende; sociala medier; unga vuxna; könsskillnader; mental health; personal financial situation; loneliness; consumer behavior; social media; young adults; gender differences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Recent studies show an increase in debt among young adults, especially young women. The purpose of this study was to examine the relationship between mental health, perceived loneliness, personal financial situation, consumer behavior, the use of social media and how these differ in a gender and generational context. LÄS MER

  4. 14. Allting är bara tyg vi sätter på oss

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Melissa Abargil; Nicolina Gospic; Ida Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Gender-neutral fashion; advertising; marketing; gender; perceptions; consumer behavior; communication; Könsneutralt mode; reklam; marknadsföring; genus; uppfattningar; konsumentbeteende; kommunikation;

    Sammanfattning : I takt med det ökade intresset för könsneutralt mode har allt fler företag inkluderat könsneutrala modekollektioner i sina sortiment. Trots dessa framsteg visar modemarknaden fortfarande tydliga tecken på att vara präglad av könsbinaritet och traditionella könsnormer. LÄS MER

  5. 15. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Hassan; [2023]
    Nyckelord :Norms; norm-critical pedagogy; norm-conscious approach; heteronormativity; privileges; Normer; normkritisk pedagogik; normmedvetande förhållningssätt; heteronormativitet; privilegier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER