Sökning: "Consumer decisionmaking"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Consumer decisionmaking.

  1. 1. High-risk Consumer Credit Scoring using Machine Learning Classification

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Max Mjörnell; Ludvig Levay; [2019]
    Nyckelord :Machine learning; Scorecard modelling; Logistic regression; Support Vector Machine; Decision Tree; Random Forest; k-Nearest Neighbors; Artificial Neural Network; Voting ensemble; SHAP; LIME; Average Precision score; Feature engineering; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : The use of statistical models in credit rating and application scorecard modelling is a thoroughly explored field within the financial sector and a central component in a credit institution’s underlying business model. The aim of this report was to apply and compare six different machine learning models in predicting credit defaults for high-risk consumer credits, using a data set provided by a Swedish consumer credit institute. LÄS MER

  2. 2. E-handel av livsmedel i utveckling : En studie om främjande aspekter samt barriärer som påverkar konsumenten i köpbeslutsprocessen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Julia Åhlander; Isabelle Bylander; Filip Johansson; [2018]
    Nyckelord :E-commerce; purchase decision-making process; digital purchase decisionmaking process; E-handel; köpbeslutsprocess; digital köpbeslutsprocess;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering: Syftet med studien är att identifiera de främjande aspekter samt barriärer som har en påverkan på konsumentens köpbeslut vid e-handel. Hur ser den digitala köpbeslutsprocessen ut och var i processen uppstår barriärerna? Teori: Studiens teoretiska referensram omfattar en presentation av de aspekter som har en påverkan på konsumentens köpbeslut vid e-handel, vilka är produktkvalitet, varumärkesförtroende, pris, upplevelse, demografiska aspekter, tid och bekvämlighet samt utformning av hemsida. LÄS MER

  3. 3. Towards Understanding Consumer Reactions in Out-of-Stock Situations: A comparison of price promoted versus regular-priced items in grocery retail

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Susan Timmerman; Christina Hajszan; [2016]
    Nyckelord :Out-of-Stock; Stock-out; Promotion; Price promotion; Consumer decisionmaking; Consumer behaviour; Grocery retail; Business and Economics;

    Sammanfattning : Temporarily unavailable products in the grocery retail environment cause problems for multiple parties, resulting in possible sales losses for retailers and high dissatisfaction among consumers. With price promoted products being twice as often out-of-stock (OOS) as regular-priced items, the need for a further understanding of reactions to price promoted products is evident. LÄS MER

  4. 4. Etiskt beslutsfattande - Hur möjliggörs ett etiskt beslutsfattande i Supply Chain Management

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Svantesson; Karin Fogelberg; Hanna Warnander; [2015]
    Nyckelord :Etik; Beslutsfattande; Supply Chain Management; Organisation; Ekonomistyrning; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Etiskt beslutsfattande - Hur möjliggörs ett etiskt beslutsfattande i Supply Chain Management? Ämne/kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Författare: Karin Fogelberg, Anna Svantesson, Hanna Warnander Handledare: Gert Paulsson Nyckelord: Etik, Beslutsfattande, Supply Chain Management, Organisation, Ekonomistyrning Syfte: Syftet är att få en förståelse för hur ett etiskt beslutsfattande kan möjliggöras i Supply Chain Management. Metod: Studien genomfördes med hjälp av fyra semistrukturerade intervjuer med individer innehavande olika befattningar inom ett och samma företag. LÄS MER

  5. 5. The Car Industry's Change in the Last Decade - A case study on consumer and dealer behavior

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Felix Ahl; Asim Khandker; [2014]
    Nyckelord :Original Equipment Manufacturer; consumer behavior; car buying process; car selling process; car industry;

    Sammanfattning : During the last decade the number of visits an average car buyer makes to car retailers has drastically decreased from five (in 2005) to 1.3 (in 2013). Currently, there is no academic research as to why this change has occurred. LÄS MER