Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Man kan inte göra något i HKK om man inte har koll på tallriksmodellen” : En kvalitativ intervjustudie om lärares resonemang kring och upplevelser av undervisning om hälsa i ämnet Hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Josefine Hummel; [2024]
    Nyckelord :undervisning; didaktik; holistisk hälsa; planera; genomföra;

    Sammanfattning : Bakgrund Hälsa ska, i Hem- och konsumentkunskap (HKK), undervisas ur ett holistiskt, alltså fysiskt, psykiskt och socialt, perspektiv kring flera innehåll. HKK-lärares frihet att forma hälsoundervisningen gör deras resonemang avgörande för hälsoundervisningens utfall. LÄS MER

  2. 2. GarageBand eller Logic Pro? En studie i föreställningar om professionalitet och konsten att välja arbetsredskap inom digital musikproduktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Fredrik Winerö; [2023-10-04]
    Nyckelord :GarageBand; Logic Pro; music technology; democratization; professionalism;

    Sammanfattning : GarageBand and Logic Pro are Digital Audio Workstations (DAWs) developed by Apple for recording and producing music. The former comes for free with every Mac, iPhone or iPad while the latter comes with a price tag and are marketed to the professionals. LÄS MER

  3. 3. CANCEL CULTURE: Nutidens bästa vän eller värsta fiende?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tove Berggrund; Malin Fransson; Annie Hermansson; [2023-10-02]
    Nyckelord :Cancel culture; cancelling; influencer; profil; mottagare; sändare;

    Sammanfattning : Executive summary Digitisation has had tremendous effects on both individuals and society. The people who use social media and consume content on these platforms are exposed to both positive and negative side effects, but they also have the opportunity to influence what is actually published. LÄS MER

  4. 4. “It’s not like I can stop consuming football” - How consumers through moral decoupling support a sports event conducting unethical behavior

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Izabella Lipovac; Rebecka Johansson; [2023-07-03]
    Nyckelord :Moral decoupling; moral coupling; sports events; unethical behavior; moral judgment; attachment; moral emotions;

    Sammanfattning : Using the case of the 2022 Fifa World Cup, this study develops the notion of moral decoupling, a reasoning process that separates moral judgment and performance judgment. This separation allows consumers to condemn unethical behavior performed by companies and public figures while simultaneously continuing to offer them support. LÄS MER

  5. 5. Skrolla Vidare: En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theodor Tranarp; Alice Wischer; Klara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Identitet; TikTok; Motivation; Grupptillhörighet; Konsumenter; consumers; Social Groups; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Skrolla vidare “ En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Alice Wischer, Klara Johansson och Theodor Tranarp Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Identitet, TikTok, Motivation, Grupptillhörighet, Konsumenter Syfte: Uppsatsen ämnar att undersöka konsumenters användande av mediet TikTok och skapa en förståelse för motivationen till användandet samt konsumentkulturen och den sociala identiteten som uppstår till följd av det. LÄS MER