Sökning: "Contemporary Commercial Music"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Contemporary Commercial Music.

  1. 1. Imitation i sång, verktyg eller hinder? : En diskursanalytisk studie av sångpedagogers uppfattningar om röst, kropp och identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elisabeth Vingård; [2023]
    Nyckelord :singing teaching; imitation; voice ID; the singing voice; discourse theory; qualitative interview; sångundervisning; imitation; röst-id; sångrösten; diskursteori; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på huruvida imitation kan vara ett verktyg eller hinder i sångutveckling och i strävan efter att hitta fram till ett eget röst-id. Det teoretiska ramverket i studien utgörs av diskursanalys med en diskursteoretisk ansats. LÄS MER

  2. 2. Musikteori i sångundervisning : "Det har jag ingen lust med"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; [2021]
    Nyckelord :musikteori; sångundervisning; instudering; motivation; musiklärare; gymnasieelever;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks på vilket sätt musikteori integreras i sångundervisning på gymnasieskolan, samt om det finns en önskan om förändring. För att få en överblick över hur musikteori används och uppfattas i sångundervisning har frågeställningar kring instudering och motivation diskuterats. LÄS MER

  3. 3. Sångare i teorin : Inkorporering av musikteori i enskild sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lisa Stenfelt; [2021]
    Nyckelord :sångundervisning; musikteori; sång; sångimprovisation; improvisation; musikpedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur enskild sångundervisning kan utformas så att sångelever kan få med sig musikteoretiska verktyg, likt elever med andra instrument, att använda vid såväl instudering som improvisation och musikskapande. Fokus har varit sångundervisning inom Contemporary Commercial Music (CCM) – ett paraplybegrepp som innefattar genrer som pop, soul, jazz, country, rock, r’n’b och hiphop. LÄS MER

  4. 4. Lost in Translation : To what extent can sign language be used to translate the meaning of the text for hearing audiences in classical vocal music?

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Natalie Jones; [2020]
    Nyckelord :sign language; art song; recital; classical voice; text translation; song interpretation;

    Sammanfattning : The purpose of this project is to examine the extent to which sign language can be used as a means of communicating the text for hearing audiences attending classical vocal recitals. The project discusses historical practices for providing text translation of classical repertoire sung in foreign languages and gives an account of the increasing popularity of sign language interpretation for hearing audiences within the contemporary, commercial music industry. LÄS MER

  5. 5. "Maktens musik, Svensktoppens och hitlistornas eländiga dravel". Om progg, kommersiell musik och hegemoni i Musikens Makt 1973-1977

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Björn Hedenvind; [2019-08-07]
    Nyckelord :kultur; Musikens Makt; proggrörelsen; kommersiell kultur; Raymond Williams; hegemoni;

    Sammanfattning : This essay examines the Swedish magazine Musikens Makt (The Power of Music) between the years of 1973 and 1977. This magazine was the dominant pop-music magazine during the 70s, and defined itself as a nexus for the so-called ”progressive movement” in Sweden. LÄS MER