Sökning: "Contemporary Jazz"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Contemporary Jazz.

  1. 1. Imitation i sång, verktyg eller hinder? : En diskursanalytisk studie av sångpedagogers uppfattningar om röst, kropp och identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elisabeth Vingård; [2023]
    Nyckelord :singing teaching; imitation; voice ID; the singing voice; discourse theory; qualitative interview; sångundervisning; imitation; röst-id; sångrösten; diskursteori; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på huruvida imitation kan vara ett verktyg eller hinder i sångutveckling och i strävan efter att hitta fram till ett eget röst-id. Det teoretiska ramverket i studien utgörs av diskursanalys med en diskursteoretisk ansats. LÄS MER

  2. 2. Finns det en groove: Delta : Lärares syn på rytm & samspel i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Martin Enkvist; [2023]
    Nyckelord :Music; rhythm; school; pedagogy; groove; phenomenology; Musik; rytm; skola; pedagogik; groove; fenomenologi;

    Sammanfattning : Att spela trummor har alltid varit en grundpelare i mitt musikliv. Någonstans i mitten av min lärarutbildning bestämde jag mig för att plocka upp trumstockarna igen och utveckla mitt trumspel. LÄS MER

  3. 3. "Jag tolkar er tystnad som ett ja" : En kvalitativ studie om kommunikation av dansrörelser och feedback vid fjärrundervisining i dans.

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Fatima Rosendal; [2021]
    Nyckelord :Danspedagogik; Covid-19; kommunikation; feedback; distansundervisning; fjärrundervisning.;

    Sammanfattning : The Covid-19 virus has affected dance education in Sweden and created new conditions for dance teaching. The purpose of this study is to investigate how dance teachers communicate dance movements and feedback, when teaching in dance which is conducted in distance learning in Upper Secondary School. LÄS MER

  4. 4. Danshistoriskt urval i kursen dansteori : Vilka val görs i undervisningen på gymnasiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sofia Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Dance; history; intersectional; Historical Consciousness; dance teachers; Dans; historia; danshistoria; intersektionalitet; historiemedvetande; danslärare;

    Sammanfattning : Through an online survey conducted with Swedish high school dance teachers, the contents which make up the dance history course, a mandatory part of dance theory, is mapped out. The guidelines and regulations to which Swedish dance teachers must adhere when constructing the syllabus in the dance history course is broad, and by quantitative method, this study maps out areas where there is broad concurrence between respondents, and areas of greater disparity. LÄS MER

  5. 5. Dansgenrer på svenska gymnasieskolor : en kvantitativ undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Evelina Strigner; [2021]
    Nyckelord :Dance genre; modern and contemporary dance; jazz; ballet; street; curriculum theory; dance education; upper secondary school; Dansgenre; modern och nutida dans; jazz; balett; street; läroplansteori; dansutbildning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Dance genres in Swedish upper secondary school - a quantitative survey Dance as a subject in upper secondary school is a relatively young subject with a vague framing that provides the teachers with more room for interpretation. The aim of this paper is to shed light on a somewhat unexplored researched field and to contribute with knowledge about what dance genres that are featured in Swedish upper secondary schools. LÄS MER