Sökning: "Cookie tracking"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Cookie tracking.

  1. 1. Benefits of Accepting Cookies in a Digital News Space : A Way to Communicate the Enhancement of User Experience That Cookies Allow

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Olivia Ählström; [2024]
    Nyckelord :Online Privacy; Personal Tracking; Cookie Consent; User Experience; User Interface Design;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. ENGAGING WITH COOKIE BANNERS: A QUALITATIVE STUDY WITH DANISH MILLENNIALS

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Aistė Snudaitytė; [2022]
    Nyckelord :Cookie banners; critical big data literacy; datafication; UX;

    Sammanfattning : Significant amounts of data are generated, collected, and analyzed when users interact with the websites. Businesses and other organizations collect data for various purposes such as improving their services and products, personalizing website experience for users, etc. LÄS MER

  3. 3. Unveiling Surveillance Giants: Human Rights Violations within the Ad Tech Industry

    Master-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Jesper Stenberg; [2021]
    Nyckelord :Privacy; Human Rights; Ad Tech; Surveillance Capitalism; Consent; GDPR; Criteo; The Trade Desk; Magnite; Social Sciences;

    Sammanfattning : In an increasingly online society, scholars have gradually come to scrutinize the ad tech industry. The research field, however, tends to focus on the most visible tech giants, such as Google or Facebook, and few researchers approach the industry from a human rights perspective. LÄS MER

  4. 4. Riktad annonsering : en studie om cookies och user experience

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Gelander Dahlin; Rickard Hammarberg; [2017]
    Nyckelord :User Experience; Cookie tracking; Cookies; Riktad annonsering; Användarupplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning och denna uppsats var att ta reda på vad cookie-baserad riktad annonsering har för effekter på användarupplevelsen av webbapplikationer. I samband med detta ville vi även undersöka användarnas uppfattning kring lagring, samt användning, av deras användardata för att möjliggöra detta. LÄS MER