Sökning: "Cornelia Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Cornelia Lärare.

  1. 1. Det dubbla uppdraget : Fritidshemslärares professionsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maya Alkefelt Jansson; Cornelia Kupiec Olofsson; [2023]
    Nyckelord :fritidshemslärare; hybrid professionell identitet; musiklärare; professionsidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sju djupintervjuer med fritidshemslärare som undervisar eller har undervisat i fritidshem och musik. Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare upplever att deras professionsidentitet påverkas av att arbeta i två skilda verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Normkritik – vad, hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie av lärares beskrivningar av normkritik i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Cornelia Edvinsson; [2023]
    Nyckelord :norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; normer; värden; värdegrund; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how social studies teachers deal with issues related to norm-critical aspects in the classroom and what opportunities and challenges teachers experience with this approach. The paper also examines what it means to implement a norm-critical perspective in the social studies classroom. LÄS MER

  3. 3. ”Att inte prata onödigt, det hjälper ju dem” : Sex lågstadielärare beskriver sitt arbete med SVA-elever i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cornelia Rinaldo; Maja Leickt; [2022]
    Nyckelord :SSL teaching; primary school; multilingualism; language development; teacher collaboration; teaching methods; scaffolding; SVA-undervisning; lågstadiet; flerspråkighet; språkutveckling; lärarsamarbete; undervisningsmetoder; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare och SVA-lärare i lågstadiet beskriver sitt arbete och samarbete för att gynna SVA-elever i svenskundervisningen. Studien tar teoretisk utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och kollegialt lärande. LÄS MER

  4. 4. Bedömningsmatriser : ― En kvalitativ studie gällande hur lärare som undervisar i de estetiska och praktiska ämnena använder sig av olikabedömningsmatriser i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cornelia Lötbring; [2022]
    Nyckelord :Assessment rubrics; Formative assessment; Phenomenography; Rubrics; Summativeassessment; Task-oriented rubrics; Teachers ; Bedömningsmatriser; Fenomenografi; Formativ bedömning; Matriser; Lärare; Summativbedömning; Uppgiftsnära matriser;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers who teach aesthetic and practical subjects use different assessment rubrics in teaching. The study is based on phenomenographic theory, which makes this a qualitative interview study. LÄS MER

  5. 5. Tyst killar, sitt ner tjejer! : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare arbetar för att motverka könsmönster och styra en genusmedveten undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Agnes Carlefred; Cornelia Eriksson; [2022]
    Nyckelord :elever; genusperspektiv; jämställdhet; kommunikation; könsmönster; lärare; skola F–3; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3 lärare tolkar, är medvetna om och arbetar i sitt klassrum ur ett genusperspektiv. Vi har använt av oss två kvalitativa metoder, fyra klassrumsobservationer som följs upp av fyra lärarintervjuer. LÄS MER