Sökning: "Corporate Social"

Visar resultat 1 - 5 av 1957 uppsatser innehållade orden Corporate Social.

  1. 1. Företags strategiska kommunikation etableras i dialog - En kvalitativ intervjustudie av företags strategiska kommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Maja Hurtigh; [2019-02-07]
    Nyckelord :Företag; strategisk kommunikation; varumärke; organisationskultur- och identitet; corporate social responsibility; strategisk improvisation; översättning och tolkning; intern och extern dialog;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studien är att studera hur kommunikatörer tolkar företags strategiska kommunikation till företagens operativa kommunikations resultat.Teori: Strategisk kommunikation, varumärke, organisationskultur- och identitet, corporate social responsibility, strategisk improvisation, tolkning samt dialog. LÄS MER

  2. 2. EU CSR: TALK THE TALK OR WALK THE WALK? A case study of the Inditex Group

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jon Fernández de la Iglesia; [2019-01-16]
    Nyckelord :European Union; Corporate Social Responsibility; European Commission; Inditex; impact; institutional pressures; translation;

    Sammanfattning : This study examines the various institutional pressures -including the ones proceeding fromthe supranational level of the EU - and how they impact and shape the Corporate Social Responsibility (CSR) plan of an EU-based multinational company. By filling this gap, we alsopursue to steer the empirical focus on the organizational translation of the current EuropeanCommission (EC) approach on CSR. LÄS MER

  3. 3. Hur andelen kvinnor i styrelsen påverkar sambandet: Aggressiv skatteplanering och CSR : En kvantitativ studie på 883 globala företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Katarina Nordin; Sofie Onsgård; [2019]
    Nyckelord :CSR; aggressiv skatteplanering; kvinnliga styrelseledamöter; kritisk massa;

    Sammanfattning : Titel: Hur andelen kvinnor i styrelsen påverkar sambandet:Aggressiv skatteplanering och CSR -  En kvantitativ studie på 883 globala företag Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Katarina Nordin & Sofie Onsgård Handledare: Jan Svanberg Datum: 2019-Januari Syfte: Det finns ett ökat krav på att företagen ska CSR- rapportera och det har därmed blivit viktigt för företagen att investera inom CSR (corporate social responsibility). Det finns tidigare studier som pekar på att företag som utför aggressiv skatteplanering går emot det CSR står för, då skattepengarna går till företagen istället för att gå till samhällsutveckling och att det därmed skulle föreligga ett negativt samband mellan CSR och aggressiv skatteplanering. LÄS MER

  4. 4. Prestationsmätning av Corporate social responsibility (CSR) för den interna styrningen : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josefine Walfridsson; Iman Yassin; [2019]
    Nyckelord :Performance measurement; Corporate social responsibility CSR ; Management accounting; Sustainability performance measurement system SPMS ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Prestationsmätning av Corporate social responsibility (CSR) för den interna styrningen – En kvalitativ studie Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Josefine Walfridsson och Iman Yassin Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2019 - januari Syfte: Syftet är att skapa förståelse för hur verksamheter arbetar med att föra in CSR i sina interna prestationsmätningar. Metod: Studien utgår från en hermeneutisk forskningstradition med en abduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. Ett tryggt företag i en otrygg bransch - En kvalitativ studie om hur socialt ansvar framställs för att legitimera en kontroversiell verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Filip Svensson; Johan Häggström; [2019]
    Nyckelord :CSR; social responsibility; legitimacy; discourse analysis; discourse theory; controversial industries; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in corporate social responsibility (CSR) is increasing. Today, organiza-tions face stronger demands and expectations from stakeholders to more active work with CSR than ever. LÄS MER