Sökning: "Corporate social responsibility CSR"

Visar resultat 1 - 5 av 1193 uppsatser innehållade orden Corporate social responsibility CSR.

  1. 1. EU CSR: TALK THE TALK OR WALK THE WALK? A case study of the Inditex Group

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jon Fernández de la Iglesia; [2019-01-16]
    Nyckelord :European Union; Corporate Social Responsibility; European Commission; Inditex; impact; institutional pressures; translation;

    Sammanfattning : This study examines the various institutional pressures -including the ones proceeding fromthe supranational level of the EU - and how they impact and shape the Corporate Social Responsibility (CSR) plan of an EU-based multinational company. By filling this gap, we alsopursue to steer the empirical focus on the organizational translation of the current EuropeanCommission (EC) approach on CSR. LÄS MER

  2. 2. Hur andelen kvinnor i styrelsen påverkar sambandet: Aggressiv skatteplanering och CSR : En kvantitativ studie på 883 globala företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Katarina Nordin; Sofie Onsgård; [2019]
    Nyckelord :CSR; aggressiv skatteplanering; kvinnliga styrelseledamöter; kritisk massa;

    Sammanfattning : Titel: Hur andelen kvinnor i styrelsen påverkar sambandet:Aggressiv skatteplanering och CSR -  En kvantitativ studie på 883 globala företag Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Katarina Nordin & Sofie Onsgård Handledare: Jan Svanberg Datum: 2019-Januari Syfte: Det finns ett ökat krav på att företagen ska CSR- rapportera och det har därmed blivit viktigt för företagen att investera inom CSR (corporate social responsibility). Det finns tidigare studier som pekar på att företag som utför aggressiv skatteplanering går emot det CSR står för, då skattepengarna går till företagen istället för att gå till samhällsutveckling och att det därmed skulle föreligga ett negativt samband mellan CSR och aggressiv skatteplanering. LÄS MER

  3. 3. Ett tryggt företag i en otrygg bransch - En kvalitativ studie om hur socialt ansvar framställs för att legitimera en kontroversiell verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Filip Svensson; Johan Häggström; [2019]
    Nyckelord :CSR; social responsibility; legitimacy; discourse analysis; discourse theory; controversial industries; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in corporate social responsibility (CSR) is increasing. Today, organiza-tions face stronger demands and expectations from stakeholders to more active work with CSR than ever. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar med ekologiskt ansvarstagande i stora företags leverantörskedjor : - En modellutvecklande studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Gabriel Ekelöf; Marcus Nordenståhl; [2019]
    Nyckelord :Corporate social responsibility CSR ; Environmental responsibility; Supply chain; Challenges; Implementation; Audit; Communication; Corporate social responsibility CSR ; Ekologiskt ansvarstagande; Leverantörskedja; Utmaningar; Implementering; Granskning; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Utifrån idégrunderna från CSR är syftet att utveckla en samlad modell om de mest utmärkande utmaningarna med ekologiskt ansvarstagande inom leverantörskedjor, med fokus på implementering, granskning och kommunikation. Metod: Studien baseras på vetenskapsteori från hermeneutiken och socialkonstruktivismen. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhet i arbetet : fallstudie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Björn Billefält; Mikael Olsson; [2019]
    Nyckelord :anställd; CSR; företag; intressent; kommunikation; business; communication; employee;

    Sammanfattning : I samhället idag så pågår en strävan mot en hållbar framtid. En framtid där samhället inte utarmar jordklotet på fler resurser än vad som skapas. Ansvaret för arbetet mot en hållbar framtid vilar hos oss alla, inte minst hos företagen i både Sverige och världen. LÄS MER