Sökning: "Creative Practice"

Visar resultat 1 - 5 av 232 uppsatser innehållade orden Creative Practice.

  1. 1. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER

  2. 2. Embracing a precarious life : A study on the instabilities of the life of an independent dance artist

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Clara Sjölin; [2023]
    Nyckelord :Dance; Insabillity; independent dance artist; precariat; collective; leadership; collaboration; diffractive analysis;

    Sammanfattning : The research question that motivates this study is: how might I, together with a collective of dance artists, explore stability while embracing instability? Looking at the precarious lives of independent dance artists in the context of Europe, this research seeks ways to understand and cope with the various unstable aspects that come with this lifestyle and profession. I place this study in relation to current economic trends where the individual is increasingly in focus, with very few social security rights, and where the dancer is often faced with solitary living and working situations. LÄS MER

  3. 3. ”Jag tror att det är viktigt ur många perspektiv” : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar matematisk problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Bergström; [2023]
    Nyckelord :problem solving; preschool class; elementary school; ways of experiencing; phenomenography; problemlösning; förskoleklass; årskurs 1–3; lärares uppfattning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematisk problemlösning är för elever ett utmanande område som är beroende av att lärare har en genomtänkt plan för hur undervisningen ska struktureras. De olika syner som visat sig finnas på problemlösning har vidare inspirerat till den här studiens syfte, vilket är att synliggöra olika uppfattningar av vad problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3 innebär. LÄS MER

  4. 4. Fashioning the Art Gallery : Illusion, Commodity and Death in Martin Margiela at Lafayette Anticipations; A Digital Study of Interdisciplinary Artistic Practices

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Jacob Varnauskas; [2023]
    Nyckelord :Martin Margiela; Lafayette Anticipations; Exhibition Studies; Performance Studies; Walter Benjamin; Nicolas Bourriaud; Contemporary Art; Visual Art; Interdisciplinary Art; Fashion Theory; Creative Practice; Artistic Practice; Digital Art History; Art History; Postproduction; Commodifying the Body; Appropriation of Forms; Ready-made; Pop Art; Dadaism; Memento Mori; Vanitas;

    Sammanfattning : A study of the shift within the practice of Martin Margiela's creative practice based on his solo exhibition at Lafayette Anticipations from Oct. 20 to Jan. 2 2022 in Paris, France. LÄS MER

  5. 5. ‘A Catalyst Into Queer Life’: Gender-Open Parenting as an Abolitionist Practice

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Tema Genus

    Författare :Pao Zuccotti; [2023]
    Nyckelord :Abolitionist Phenomenology; Gender Abolition; Gender-Open Parenting; Gender Creative Parenting; Gender Neutral Parenting; Transgender Studies;

    Sammanfattning : As practitioners of gender-open parenting, the refusal to impose a gendersex identity on children, my interviewee/collaborator and I engage in a dialogic interview about our shared embodied, everyday, relational parenting practices. I ask: What do we do when we do gender-open parenting? What does gender-open parenting do? If Marquis Bey and their black trans feminist theory set the scene, Sara Ahmed provides me with the concepts to move the methodology toward an abolitionist phenomenology beyond resistance to cisgender ideology. LÄS MER