Sökning: "Creativity Education"
Visar resultat 6 - 10 av 236 uppsatser innehållade orden Creativity Education.
6. ChatGPT: Changing Education, One Prompt at a Time, A quantitative study of factors influencing students' usage of ChatGPT
D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledningSammanfattning : An AI tool that has gained massive media attention in the past months is the language model ChatGPT. The rapid adoption of the tool by students made the authors of this study curious about exploring the chatbot further, using technology adoption theory. LÄS MER
7. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER
8. Berättelser i bildundervisningen : Elevers upplevelser och erfarenheter i skapande av berättelser i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever upplever berättelser, samt hur berättelser påverkar deras bildarbeten i bildundervisningen. Deltagarna i studien var fyra andraårs gymnasieelever som hade kursen Bild och form 1b. LÄS MER
9. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER
10. Att skapa matematiska problem : Problemformulering i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Problemformulering är en arbetsmetod som är tätt kopplad till problemlösning, men trots att matematiker och forskare under lång tid betonat dess betydelse, har det inte fått tillräckligt med uppmärksamhet inom forskning. Användningen av problemformulering kan resultera i förbättrad förståelse av matematik, ökat självförmåga, främjande av matematisk kreativitet och en positiv inställning till ämnet, samt ökad motivation. LÄS MER