Sökning: "Credit Konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Credit Konsumtion.

  1. 1. Fintechbolagen: "En marknad för världshistoriens sämsta kreditkunder" : En kvalitativ analys av Klarna och Qliro

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Simon Löfdahl; Matilda Lindström; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Konsumtion; Diskursanalys; Affordanser;

    Sammanfattning : The word fintech-companies stands for companies who utilize the ever evolving modern technology to succeed in the financial space. Klarna is a prime example of a fintech-company who have made success by providing payment-options to their users via their phone application, Their business model has made the swedishborn company a international giant, and they are the most used paymentprovider with 150 million active users. LÄS MER

  2. 2. Investeringar i fonder - en känslomässig affär

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandra Sovre; Hanna Åstrand; Dejan Maletic; [2022]
    Nyckelord :konsumentbeteende; fondsparande; emotioner; köpprocess; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Investeringar i fonder - en känslomässig affär - En kvalitativ intervjustudie om svenskars konsumtion av finansiella tjänster och emotionella aspekter av konsumentbeteende. Seminariedatum: 2021-01-13 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sandra Sovré, Hanna Åstrand, Dejan Maletic Handledare: Peter Svensson Nyckelord: konsumentbeteende, fondsparande, emotioner, köpprocess Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för vilka emotionella aspekter som påverkar de svenska fondspararnas konsumentbeteende och köpprocess i konsumtion av finansiella köp. LÄS MER

  3. 3. PV self-consumption: Regression models and data visualization

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Martos Tóth; [2022]
    Nyckelord :Self-Consumption; photovoltaics; battery; machine learning; solar energy; random forest; k-nearest neighbor; multi-layer perceptron; lasso regression; ridge regression; linear regression; Egenanvändning; photovoltaics; batteri; maskininlärning; solenergi; random forest; k-nearest neighbors; multi-layer perceptron; lasso regression; ridge regression; linjär regression;

    Sammanfattning : In Sweden the installed capacity of the residential PV systems is increasing every year. The lack of feed-in-tariff-scheme makes the techno-economic optimization of the PV systems mainly based on the self-consumption. The calculation of this parameter involves hourly building loads and hourly PV generation. LÄS MER

  4. 4. Finansiella tillgångar och konsumtion- En analys av svensk data på kort och lång sikt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Emilia Akbary; Isak Sauli; [2021-07-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Household consumption is a key determinant of the Swedish economy. Furthermore, the evidence of recent studies show the effects from the financialization, which has shifted the role of certain components of growth of the Swedish economy for the past 20 years. LÄS MER

  5. 5. Problematiken i att konsumera med lånade pengar : En kvalitativinnehållsanalys av deltagare i TV-programmet Lyxfällan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Moa Andersson; Esther Hasselqvist; Moa Kjellberg; [2021]
    Nyckelord :consumption behaviour; overindebtedness; IMB-model; self-perception; credit knowledge; ideal self; dreaded self.; onsumtionsbeteende; överskuldsättning; IMB-modellen; självuppfattning; kunskap; idealt själv; oönskat själv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kunskap och/eller självuppfattning påverkar individers kreditkonsumtion. För att besvara syftet genomfördes en kvalitativ innehållsanalys där 29 fall av det svenska TV-programmet Lyxfällan studerades. LÄS MER