Sökning: "Critical Heritage"

Visar resultat 16 - 20 av 147 uppsatser innehållade orden Critical Heritage.

  1. 16. Digitalisering och katalogisering av äldre material : en kvalitativ studie om bibliotekspersonal och forskares upplevelser av digitalisering och katalogisering av äldre material vid Lunds universitet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Alexandra Manhammar; [2023]
    Nyckelord :Library and Information Science; Lund University; library; digitization; cataloguing; special collections; knowledge circulation; librarians; researchers; metadata; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The development of digital technology affects our whole society, and the cultural heritage sector is no exception. The aim of this thesis is therefore to map practical experiences of digitization and cataloguing of older material at Lund University, both from a library perspective and a research perspective. LÄS MER

  2. 17. The Representation of Perpetrators in the Netherlands : A Case Study of Dutch Memorial Museums about the Second World War

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Hugo Valentin-centrum

    Författare :Eva Britt van Es; [2023]
    Nyckelord :Holocaust; genocide; perpetrators; memory culture; The Netherlands;

    Sammanfattning : This thesis analyses the texts and audio-files of the exhibitions of the Dutch memorial museums about the Second World War to understand how perpetrators have been represented. In a social constructionist approach on cultural memory and heritage it can be argued that memorial museums are institutions which partake in the processes of cultural memory and heritage during which a reconstruction of the past is developed which can be connected to the values of the current society. LÄS MER

  3. 18. Tornedalens kulturella gränser : En studie av Norrbottens museum och Tornedalens museums hantering av det tornedalska kulturarvet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Evelina Asp; Emma Pettersson Juntti; [2023]
    Nyckelord :Tornio river valley; museums; archives; tornedalians; lantalaiset; kvens; place; identity; representation; boundaries.; Tornedalen; museum; arkiv; tornedalingar; lantalaiset; kväner; plats; identitet; representation; gränser.;

    Sammanfattning : Introduction: This thesis investigates how two regional museums, Tornedalens museum in Finland and Norrbottens museum in Sweden handles the cultural heritage of Tornedalen (Torne River Valley) and the tornedalian culture. The aim of the study is to understand how place, cultural heritage and nationality work together regarding visibility and dissemination of knowledge. LÄS MER

  4. 19. "Bring the Water Back" : En studie om hur en förstärkt platskänsla kan hedra ett kulturarv i en offentlig miljö.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Yasmina Lucena Wallin; [2023]
    Nyckelord :Information design; spatial design; sense of place; attachment to place; place identity; critical regionalism; route; outdoor environment; cultural heritage; tourism.; Informationsdesign; rumslig gestaltning; platskänsla; platsanknytning; platsidentitet; kritisk regionalism; stråk; utomhusmiljö; kulturarv; turism.;

    Sammanfattning : This study is a degree project in Information Design with a focus on Spatial Design. The aim has been to gain an understanding of the residents' relationship to the city of Fuengirola through methods and theories. LÄS MER

  5. 20. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Reading literature; upper secondary school; learning materials; views on literature; legitimation of reading; widened digital text-world; didactics for the subject of Swedish; Litteraturläsning; gymnasieskolan; läromedel; litteratursyner; legitimering av läsning; vidgad digital textvärld; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER