Sökning: "Critical teaching material review"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Critical teaching material review.

  1. 1. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  2. 2. Kritisk läromedelsgranskning : En kvalitativ studie av läroböcker för svenskämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ida Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Critical teaching material review; syllabus Swedish subject; equivalent education; evaluation; reflection; Kritisk läromedelsgranskning; centralt innehåll svenskämnet; likvärdig utbildning; utvärdering; reflektion;

    Sammanfattning : Statlig läromedelsgranskning fanns i Sverige under större delen av 1900-talet. Efter avskaffandet av läromedelsgranskningen, finns det ingen garanti för att läromedel alls kvalitetsgranskas innan de används i undervisningen, eftersom ansvaret nu vilar på den enskilda läraren. LÄS MER

  3. 3. ”Att man förstår varför vi håller påsom vi gör nu” : - en kvalitativ studie om undervisning i danshistoriai kursen Dansteori

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Saga Samuelson; [2020]
    Nyckelord :dance history; dance studies; upper secondary school; historical thinking; norm critical pedagogy; danshistoria; Dansteori; gymnasieskolan; estetiskt program; historiskt tänkande; normkritisk pedagogik; kritisk danspedagogik;

    Sammanfattning : “To understand why we are doing what we do now” – a qualitative study of dance historyteaching within the course Dansteori. This essay illustrates how teachers at upper secondary schools relate to teaching dance history within the course“Dansteori”, focusing on the aim that students should critically review different dance history writings. LÄS MER

  4. 4. ”Att man förstår varför vi håller påsom vi gör nu” : - en kvalitativ studie om undervisning i danshistoria i kursen Dansteori

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Saga Samuleson; [2020]
    Nyckelord :dance history; dance studies; upper secondary school; historical thinking; norm critical pedagogy; danshistoria; Dansteori; gymnasieskolan; estetiskt program; historiskt tänkande; normkritisk pedagogik; kritisk danspedagogik;

    Sammanfattning : This essay illustrates how teachers at upper secondary schools relate to teaching dance history within the course “Dansteori”, focusing on the aim that students should critically review different dance history writings. The study uses interviews and open-ended questionnaires, and the material have been analyzed qualitatively and discussed in relation to historical thinking and norm-critical pedagogy. LÄS MER

  5. 5. A Literature Review of A Literature Review of Cultural Content in EFL TextbooksCultural Content in EFLTextbooks

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Selma Omicevic; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In today’s day and age, culture is a central aspect of language teaching. The complexity of the concept results in complications to teach culture, which is reflected in the materials that exist for teaching culture across the world. LÄS MER