Sökning: "Culture and Marketing"

Visar resultat 26 - 30 av 572 uppsatser innehållade orden Culture and Marketing.

  1. 26. Exploring the determinants of purchasing behavior in the context of safety apparel : A study of safety marketing

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Alexandre-Nikos Pociello i Palau; [2023]
    Nyckelord :Safety apparel; Personal Mobility Vehicles; urban mobility; micro-mobility; helmet; marketing; consumer buying behavior; Theory of Planned Behavior;

    Sammanfattning : The rapid growth and development of cities have brought new mobility challenges, which the emergence of micro-mobility solutions, such as Personal Mobility Vehicles, has addressed. However, the increase in the use of these vehicles has also led to a rise in the number of accidents and injuries due to the inadequate use of protective equipment. LÄS MER

  2. 27. “I suppose if it ́s Kim K I like blondes” : En kvalitativ analys av Kim Kardashians Instagram ur ett genus-, kändisskap- och maktperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Charlie Hedberg; Clara Klingstedt; [2023]
    Nyckelord :Kim Kardashian; celebrity; gender; power; Instagram; intersectionality; marketing;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the portrayal of Kim Kardashian based on the images taken for the interview in Interview Magazine, as well as how the portrayal can be understood based on the intersection between gender, celebrity and power perspectives. The study also examines the comment section of the post that Kim Kardashian published on her Instagram page in conjunction with the interview in order to find out how her followers reacted to the pictures. LÄS MER

  3. 28. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Hansson; Therese Trolle; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; Brand scandals; Influencer marketing; Credibility; Brand loyalty; Influencers; Fashion brands; Consumers; Social media; Cancelkultur; Varumärkesskandaler; Influencer marketing; Trovärdighet; Varumärkeslojalitet; Influencers; Modeföretag; Konsumenter; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER

  4. 29. ”Vi är jätteduktiga på att göra jättemycket, men vi är urdåliga på att tala om vad vi faktiskt gör” : En kvalitativ studie om hur en mindre kommun arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Eriksson; Emelie Lind Kylli; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; EVP Employee value proposition ; Attractive work; Generation Z; Public sector organization; Arbetsgivarvarumärke; EVP; Attraktivt arbete; Generation Z; Offentlig organisat ion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för vad generation Z upplever som attraktivt hos en arbetsgivare och hur en mindre kommun använder sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z. För att uppnå syftet studerades en mindre kommun och dess HR-medarbetare om arbetet för att attrahera nya medarbetare. LÄS MER

  5. 30. LUXURY-FASHION.com : Hur modeföretag skapar lyx med pixeln som byggsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Nord Lobos; Edvin Wincent; Samuel Martinez; [2023]
    Nyckelord :Luxury fashion; e-luxury; brand identity; cultural branding; brand management; Lyxmode; e-luxury; varumärkesidentitet; cultural branding; brand management;

    Sammanfattning : Modeindustrins lyxvarumärken har, trots sina avantgardistiska och flamboyanta förknippningar, ett varaktigt rykte om att vara konservativt inställda till förändringar av sina väletablerade affärsmodeller. Den digitala disruptionen som internets framfart innebar för modedetaljhandeln omfamnades likaså inte av lyxsegmentet förrän långt efter att resten av modeindustrin redan insett näthandelns enorma affärsmöjligheter. LÄS MER