Sökning: "Cumpulsory"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Cumpulsory.

  1. 1. Medie- och informationskunnighet i grundskolan : En intervjustudie om samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Didrik Larsson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotekarier; skolbibliotek; lärare; medie- och informationskunnighet; MIK; samarbete;

    Sammanfattning : The abiblity to find, critically evaluate and use information in a conscious and responsible way is a skill that is increasingly important in tje high paced flow of digital information. This belongs to the school librarian's area of expertise and efforts are being made to involve school librarians to a greater degree when it comes to the teaching of such competencies. LÄS MER

  2. 2. Missbruket som vanart eller sjukdom Tvångsvård av missbrukare före LVM - av vem, för vem och varför?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Moa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Rättshistoria; socialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att ge en rättshistorisk redogörelse för tvångsvården av alkohol- och narkotikamissbrukare i Sverige, från den första lagen om behandling alkoholister 1913 till 1981 års LVM. Studien fokuserar på lagstiftningens målgrupp, gränsdragningen mellan lagstiftning om tvångsvård av missbrukare och psykiatrisk tvångsvård samt ansvaret för att ansöka om och finansiera tvångsvården av missbrukare. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta inkluderande : inkluderande möjligheter som skapar delaktighet för två elever i grundskolan som läser enligt grundsärskolans kursplan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; individual adaptation; participation; special education; success factors; syllabus; Delaktighet; framgångsfaktorer; individanpassning; inkludering; kursplan; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet som klasslärare, speciallärare och elevassistenter gör för att skapa delaktighet och inkludering för två elever som går på två olika grundskolor och läser enligt grundsärskolans kursplan båda med intellektuell funktionsnedsättning och språkstörning och den ena eleven har även autism.   Med stöd av observationer och intervjuer har lärmiljöns möjlighet för att främja elevernas delaktighet och möjlighet till inkludering utforskats samt vilka framgångsfaktorer klasslärare, elevassistenter och speciallärare beskriver som gynnsamma för inkludering av elever som studerar enligt grundsärskolans kursplan. LÄS MER

  4. 4. Berättelser om oro och om änglar i skolan : Vårdnadshavares levda erfarenhet av att ha ett barn i grundsärskola och i gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kristin Sundman; [2018]
    Nyckelord :cumpulsory school for learning disabilities; upper secondary school for learning disabilities; guardians; phenomenology; lived experience; relationship between home and school; intellectual disability; ID; Grundsärskola; gymnasiesärskola; vårdnadshavare; fenomenologi; levda erfarenheter; relation mellan hem och skola; intellektuell funktionsnedsättning; IF;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to contribute knowledge of guardian´s experience of having a child in compulsory- and upper secondary school for learning disabilities. Research questions: How do guardians describe their lived experience of the phenomenon of having a child placed in the compulsory- and upper secondary school for learning disabilities? How do guardians describe the relationship between home and school? Research indicates a multifaceted complexity characterized by high level of stress among guardians of children diagnosed with intellectual disabilities (ID). LÄS MER

  5. 5. Särskolan - vara eller icke vara? : En komparativ studie om utbildning för elever med utvecklingsstörning i Sverige och Norge

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elisabeth Damerau; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; exkludering; inkludering; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Att personer med utvecklingsstörning ska ha rätt till utbildning är i dag en självklarhet i både Sverige och Norge. Så har det dock inte alltid varit. LÄS MER