Sökning: "Curriculum emphases"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Curriculum emphases.
1. Fysikundervisningen - en stabilgrund eller ett verktyg för beslutsfattande : Lärare och elevers syn på fysikämnet i den svenska gymnasieskolans naturvetenskapsprogram
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Ämnet fysik har varit ett eget undervisningsämne i motsvarigheten till den svenska gymnasieskolan sedan 1878. Sedan dess har undervisningsplaner och senare kursplaner beskrivit vilka mål och syften som finns med undervisningen, något som har förändrats från 1878 och fram till idag. LÄS MER
2. Skolans värdegrund i media : En studie om värdegrundsbegreppet i SvD och DN 1992-2020
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study intends to develop knowledge about how the Swedish concept of values (“Värdegrund”)is used in the media, how the concept has shifted over time in the media from 1992 to 2020, and what this says about the school's function as part of society. Since the concept of values, with its set of values was incorporated, the difficulty over time has been in different emphases of what is considered to strengthen values. LÄS MER
3. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER
4. Människor är mjukamaskiner är hårda : Om lärares syn på hållbar utveckling i teknikämnetutifrån egen syn på ämnet och skolansdemokratiuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftesbeskrivningen för grundskolans teknikämne rymmer mycket av skolans värdegrund och demokratiuppdrag. Utifrån ämnets människa-teknik karaktär blir detta synligt och i de tvärvetenskapliga delar som rör människa-teknik-samhälle-miljö, vilka kan ses som att vi människor med teknik skapar samhällen och miljöer av naturen, är hållbar utveckling centralt. LÄS MER
5. ”Om dom bara säger nej hela tiden vet man ju inte hur man gör när man ska spela” : En studie om surfplattors användningsområden i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : I have through qualitative interviews and analysis of previous research in the area searched answers to what tablets are used for in preschools and the reason why they are used in this way. In addition, it examines the similarities and differences there are in how teachers and children describe the use of the tool in preschool. LÄS MER