Sökning: "Curriculum emphases"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Curriculum emphases.

  1. 1. Fysikundervisningen - en stabilgrund eller ett verktyg för beslutsfattande : Lärare och elevers syn på fysikämnet i den svenska gymnasieskolans naturvetenskapsprogram

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :LOTTA BERGBOM; PER BJÖRK; [2023]
    Nyckelord :Curriculum emphases; physics education; upper secondary school; Roberts kunskapsemfaser; fysikundervisning; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Ämnet fysik har varit ett eget undervisningsämne i motsvarigheten till den svenska gymnasieskolan sedan 1878. Sedan dess har undervisningsplaner och senare kursplaner beskrivit vilka mål och syften som finns med undervisningen, något som har förändrats från 1878 och fram till idag. LÄS MER

  2. 2. Skolans värdegrund i media : En studie om värdegrundsbegreppet i SvD och DN 1992-2020

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anders Dunemyr; [2021]
    Nyckelord :values; media debate; democracy; the school’s societal function; content analysis; curriculum theory; värdegrund; mediedebatt; demokrati; skolans samhällsfunktion; innehållsanalys; läroplansteori;

    Sammanfattning : This study intends to develop knowledge about how the Swedish concept of values (“Värdegrund”)is used in the media, how the concept has shifted over time in the media from 1992 to 2020, and what this says about the school's function as part of society. Since the concept of values, with its set of values was incorporated, the difficulty over time has been in different emphases of what is considered to strengthen values. LÄS MER

  3. 3. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Peter Norrman; [2019]
    Nyckelord :energy; sustainable development; contents analysis; textbooks; physics; science studies; scientific literacy; socio-scientific issues; upper secondary school; education in physics; energi; hållbar utveckling; innehållsanalys; läroböcker; fysik; naturkunskap; scientific literacy; SNI; gymnasieskolan; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER

  4. 4. Människor är mjukamaskiner är hårda : Om lärares syn på hållbar utveckling i teknikämnetutifrån egen syn på ämnet och skolansdemokratiuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Julia Nilsson Westberg; [2018]
    Nyckelord :sustainable development; technology subject; democracy mission; hållbar utveckling; teknikämnet; demokratiuppdrag;

    Sammanfattning : Syftesbeskrivningen för grundskolans teknikämne rymmer mycket av skolans värdegrund och demokratiuppdrag. Utifrån ämnets människa-teknik karaktär blir detta synligt och i de tvärvetenskapliga delar som rör människa-teknik-samhälle-miljö, vilka kan ses som att vi människor med teknik skapar samhällen och miljöer av naturen, är hållbar utveckling centralt. LÄS MER

  5. 5. ”Om dom bara säger nej hela tiden vet man ju inte hur man gör när man ska spela” : En studie om surfplattors användningsområden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Karlsson; [2014]
    Nyckelord :IKT; kvalitativa intervjuer; naturvetenskap; surfplattor i förskolan;

    Sammanfattning : I have through qualitative interviews and analysis of previous research in the area searched answers to what tablets are used for in preschools and the reason why they are used in this way. In addition, it examines the similarities and differences there are in how teachers and children describe the use of the tool in preschool. LÄS MER