Sökning: "Customer profitability analysis"

Visar resultat 1 - 5 av 138 uppsatser innehållade orden Customer profitability analysis.

  1. 1. Alternative business models for Swedish real estate developers Analysis of alternative business models applied by real estate developers in Sweden to manage macroeconomic challenges

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Edh; Douglas Edhage; Björn Jonasson; [2024-03-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The current macroeconomic climate, with rising inflation and interest rate, is posing a significant challenge for real estate development firms in Sweden. The cost of developing properties is increasing and it is becoming increasingly difficult for many potential buyers to meet the high requirements for down payments associated with the traditional model of home ownership. LÄS MER

  2. 2. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för en lyckad implementation av PaaS-modeller : En kvalitativ studie om drivkrafter, utmaningar, åtgärder och förmågor

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Vincent Svenmar; Erik Soinio; [2023]
    Nyckelord :PaaS; PSS; Servitization; Circular economy; Business models; Transformation; PaaS; PSS; Tjänstefiering; Cirkulär ekonomi; Affärsmodeller; Transformation;

    Sammanfattning : I en värld där tjänstefieringsprocessen blivit alltmer vanlig och där konsumenterna börjar övergå i en förändring från att äga produkter till att i stället äga rätten att använda dem, har flera typer affärsmodeller uppstått som gör detta möjligt. En av dessa är produkt som en tjänst (Product as a Service - PaaS), som är ett relativt nytt koncept där kunden inte äger produkten, utan snarare betalar för tillgången till den. LÄS MER

  4. 4. Substation Digitalization for Medium Voltage Urban Distribution Networks : A Techno-Economic Analysis

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Diego Molina Mendizábal; [2023]
    Nyckelord :Continuity of supply; incentive scheme; SAIDI; techno-economic analysis; Kontinuitet i försörjningen; incitamentsprogram; SAIDI; teknisk-ekonomisk analys;

    Sammanfattning : High and medium-voltage digital substations play an essential role in the energy transition since they are part of the equipment required to deploy smart grids. With the gradual increase of smart grids, energy systems are becoming more flexible with the growing penetration of renewable energies and distributed energy generation. LÄS MER

  5. 5. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Haglund; Petra Ohlson; Emma Ahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Brand experience; brand image; motives; e-commerce; physical store; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER