Sökning: "Därför läser jag böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Därför läser jag böcker.

  1. 1. Generationen som inte vill läsa — en modern myt?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lynn Balheden; [2020-09-28]
    Nyckelord :Läsning; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsundervisning; litteraturdidaktik; svenskämnet; högstadiet; läsmotivation; läslust; läsupplevelse; lästeorier; Self-determination Theory; SDT; Bildung; bildning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas läsande minskar i rask takt och att allt fler av dem endast läser om de måste. LÄS MER

  2. 2. Vad blir det för bok? : En undersökning om valen av litteratur i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologi

    Författare :Rebecca Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Litterär kanon; Svenska 1; Skönlitteratur i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att se hur användningen av skönlitteratur ser ut i Svenska 1. Genom att fokusera på lärarnas val och tankar har jag undersökt vilka titlar som arbetas med i klassrummet inom Svenska 1, samt vilka pedagogiska aspekter som ligger till grund för de litterära val lärarna gör. LÄS MER

  3. 3. ”Hemma läser jag inte för då måste jag inte läsa” En kvalitativ studie om vad som motiverar elever i en åk 6 till att läsa skönlitteratur

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ann-Catrine Hermansson Skafte; Madelen Bergener; [2012]
    Nyckelord :Skönlitteratur; motivation; läslust; läsförmåga; å;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning:Internationella studier påvisar att läsförmågan hos svenska elever märkbart försämrats över tid. Mot bakgrund avdessa studier avsåg vi undersöka vilka faktorer en grupp elever i årskurs 6 upplevde som motiverande till att läsaskönlitterära böcker. LÄS MER

  4. 4. "Jag läser för att det är spännande och roligt" : En studie om vad som motiverar pojkar i årskurs F-2 att läsa

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Mattsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vad som motiverar pojkar i årskurs F-2 till att läsa. De frågeställningar som formulerades inför studien löd som följer: Vilka attityder har pojkar till läsning? Hur upplever pojkar att faktorer, som till exempel skolgång och tillgång på litteratur, påverkar deras läsning? Hur upplever pojkar att faktorer utanför skolans värld, som till exempel föräldrar, påverkar deras läsning? Vilka skäl ser pojkar till varför det är bra att kunna läsa? Genom att intervjua 18 pojkar från årskurserna F, 1 och 2 gavs svar på syftet ifråga om vad som motiverar pojkar till läsning. LÄS MER

  5. 5. När man är vuxen måste man kunna läsa. En enkätundersökning om elevers i årskurs 3-5 inställning till läsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Linda Nilsson; [2009]
    Nyckelord :läsintresse; elever; läsning; föräldrar;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Bakgrunden till detta examensarbete om just elevers inställning till läsning är för att jag själv alltid har funnit läsning som något roligt och som snart färdig lärare inser jag vikten av att läsa för varje elev och varje medborgare i vårt samhälle. Därför ville jag undersöka vad ett antal elever hade för inställning och vanor när det gäller läsning. LÄS MER