Sökning: "Dålig makt"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Dålig makt.

  1. 1. Våld som livsstressor och orsak till psykisk ohälsa : En kvantitativ studie om våldets konsekvenser.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rikard Latvala; [2022]
    Nyckelord :violence; life stressors; mental illness; kasam; Intersectionality.; våld; livsstressorer; psykisk ohälsa; KASAM; Intersektionalitet;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att kartlägga om och vilka kopplingar som finns mellan våldsutsatthet, psykisk ohälsa samt de sociala konsekvenser som våldet samt den psykiska ohälsan har. Studien är formulerad som en enkät och frågorna är formulerade efter en tematisk analys av tidigare forskning i ämnet samt genom KASAM frågor. LÄS MER

  2. 2. ”Att misstro vaccinering är inte att vara oliktänkande – det är att vara faktaresistent” : En foucauldiansk diskursanalys med sikte på dagspressens normerande effekt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Madeleine Eriksson; Maria Georgsson; [2021]
    Nyckelord :vaccin; vaccinkritik; foucauldiansk diskursanalys; governmentality; biomakt; subjekt; diskurs.;

    Sammanfattning : Debatten kring vaccin och dess vara eller icke-vara har under årtionden brunnit med en stabil låga men tycks ha blossat upp under den rådande pandemin. Debatten i svensk dagspress utförs på olika plattformar men tycks ändå skapa två läger, ett läger som anser att vaccin är självklart och ett läger som anser att det inte är det. LÄS MER

  3. 3. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  4. 4. Frihet eller förtryck : - En vetenskaplig essä om komplexiteten i det demokratiska arbetet inom skola och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Singer-Berntsson; [2020]
    Nyckelord :Democracy; upbringing; power; freedom; oppression; liberty; equality; racism; subjectsposition; school; after-school aged care; Demokrati; jämlikhet; fostran; frihet; makt; subjektsposition; förtryck; rasism; skola; fritidshem;

    Sammanfattning : In this essay I explore complexity of democratic praxis in compulsory school and after school age-educare. I use reflective writing and set off from a personal story and dilemma with a purpose to gain greater understanding on:  - why I as a teacher seems exclude ore furthermore - perceived as racist -when I set out on praxis democracy and equality. LÄS MER

  5. 5. Dålig svenska - Inställningar och attityder kring språklig mångfald i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Irma Eneroth; [2018]
    Nyckelord :Språkrättigheter; Modersmålsundervisning; svenska som andraspråk; språknormer; makt; språkkompetens; lingvistisk marknad; lingvistiskt kapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : This paper investigates debates regarding mother tongue education. It is a review of the discussions conducted in Swedish media during 2006 compared with similar discuss- ions 2017. The purpose is to expose attitudes regarding linguistic diversity in Sweden and to reflect on how these attitudes relate to human rights and power. LÄS MER