Sökning: "D- i pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden D- i pedagogik.

  1. 1. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  2. 2. Utformandets betydelse för den analytiska förmågan : En experimentell studie om kausalanalytisk modellanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Majja Malmsten; Lisa Dahlin; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskapsdidaktik; kausalanalysmodell; analysförmåga; variationsteori; modellanvändning; experimentell studie; kvantitativ metod.;

    Sammanfattning : Det är en utmaning för många elever att analysera komplexa samhällsfrågor, samtidigt som det blir en alltmer central del i läroplanerna. Denna svårighet togs i beaktning och en kausalanalytisk modellutvecklades med syfte att hjälpa eleverna med deras analytiska förmåga. LÄS MER

  3. 3. AI, rekryterares nya verktyg för en effektiv, objektiv och kvalitetssäkrad rekrytering? : En studie om rekryterares attityder till AI-användning i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Evelina Ehrlund; Anna Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Recruitment; Objectivity; Efficiency; Quality; Ethics; Artificiell intelligens; Rekrytering; Objektivitet; Effektivitet; Kvalitet; Etik;

    Sammanfattning : This qualitative study investigated recruiters’ attitudes towards the use of artificial intelligence (AI) in the recruitment process. The purpose of the study was to gain a deeper understanding of how recruiters perceive the use of AI in the recruitment process based on three aspects: efficiency, objectivity, and quality. LÄS MER

  4. 4. Avkodningsundervisning på mellanstadiet : En intervjustudie om olika skolprofessioners perspektiv på avkodningsundervisning och elevers avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Botström; Anna Klingsell; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; The Simple View of Reading; Skrtic; avkodningssvårigheter; identifiering; mellanstadieelever; samarbete; intervjuer; tematisk analys;

    Sammanfattning : Bristande avkodningsförmåga skapar hinder i elevers kunskapsinhämtning. Det är en pedagogisk utmaning att kunna bemöta och stötta mellanstadieelever, d.v.s. LÄS MER

  5. 5. Skrivutveckling vid läs- och skrivsvårigheter : Svensklärares skriftliga återkoppling på textproduktion av gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Örtenberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; texttriangel; skrivmodell; återkoppling;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur gymnasielärare i svenska på högskoleförberedande program kommenterar texter som är producerad av elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet är att studera såväl skrivuppgifter som textkommentarer skrivna av lärare med fokus på att hitta skrivstödjande strukturer i de båda textformerna. LÄS MER