Sökning: "DAMP skola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden DAMP skola.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd : - ADHD/DAMP utifrån ett medicinskt kontra pedagogiskt och psykosocialt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Östling; Nusin Grama; [2014]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Skola; Barn i behov av särskilt stöd; ADHD DAMP;

    Sammanfattning : Detta är en studie som tagit sin utgångspunkt i begreppet ”barn i behov av särskilt stöd” med fokus på barn och elever med ADHD/DAMP utifrån ett medicinskt kontra pedagogiskt/psykosocialt perspektiv. Inom dessa perspektiv har det varit många kritiska röster och skilda åsikter för vilka insatser som är bäst för barnen. LÄS MER

  2. 2. Jämlikhet genom olikhet : en kvalitativ studie om hur man arbetar med och bemöter elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Amedi; Yasmin Khazal; [2014]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; semistrukturerad intervju; lärare; elev; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur man på en skola arbetar med elever som har olika neuropsykiatriska diagnoser. Vidare är det av intresse att undersöka hur dessa elever bemöts av andra på skolan. LÄS MER

  3. 3. Neuropsykiatriskafunktionsnedsättningari förskolan - : En studie om hur pedagogerna arbetar med dessa barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Victoria Holm; Ida Lindqvist; [2013]
    Nyckelord :ADHD; Aspergers syndrom; Autism; DAMP; Tourettes syndrom; Pedagogens roll; En skola för alla; Normalitet och avvikelse.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur fyra förskolelärare på tre olika förskolor uppmärksammar, underlättar och hjälper barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hur pedagogerna tillsammans med specialpedagogen arbetar med stöttning och hjälpmedel för att skapa en meningsfull pedagogisk vardag för dessa barn i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Kung Karls skola, Kungsör

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Elin Friberg; [2013]
    Nyckelord :School; motion; extension; Kungsör; Västmanland; movements; corridors; Grundskola; Kungsör; skola; Västmanland; rörelser; tillbyggnad; Kung Karls skola; korridorer;

    Sammanfattning : En ny skola för årskurs 4-9 planeras i Kungsör. Den gamla skolan är delvis riven på grund av de fukt- och mögelskador som upptäckts. Mitt projekt är en tillbyggnad till den del av den gamla skolan som inte skadats. Den nya skolan ska rymma både mellan- och högstadie med 525 barn och ungdomar, samt 45 lärare och övrig personal. LÄS MER

  5. 5. Diagnosens förtjänster? Diagnosen ADHD/DAMP funktion för lärare, elever och föräldrar.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Susanne Karlsson; [2011]
    Nyckelord :ADHD DAMP; diagnos; skola; undervisning; Foucault; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien är att undersöka diagnoserna ADHD och DAMPs förtjänster för elever, föräldrar till dessaelever samt lärare. Jag undersöker vad de vinner på diagnostiseringen och vilken funktion diagnosen fyller. LÄS MER