Sökning: "DANS ÄR INTE IDROTT"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden DANS ÄR INTE IDROTT.

  1. 1. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  2. 2. ”Nu har jag lärt mamma bugga, hon har inte varit ute och dansat sen hon var 25!” : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas upplevelser av undervisningen – särskilt kopplat till dans - under Coronapandemin.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jan Graae-Nielsen; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract During the Corona pandemic, the Swedish upper secondary school was forced to conduct distance learning for several periods. Meanwhile, the teaching of dance is an area of physical education that historically has not been given the rightful space, and reports from Skolinspektionen indicates that dance teaching has been even more negatively affected by the Corona pandemic. LÄS MER

  3. 3. Videoinspelning som didaktiskt verktyg i dansundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV); Malmö högskola/Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Nardin Asad Taher; [2022]
    Nyckelord :Dans; Videoverktyg; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med digitala verktyg stärker elevernas lärande och kreativitet inom ämnet idrott och hälsa och arbetsområdet dans. Studien utfördes på en skola belägen i Malmö som även är min arbetsplats. Urvalsgruppen är mina elever som jag undervisar i årskurs 9. LÄS MER

  4. 4. Musik är en viktig komponent när detkommer till dansundervisning : En kvalitativ studie om idrottslärares och idrottslärarstudentersperspektiv på dans i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefina Jakobsson; [2022]
    Nyckelord :Dance; physical education; student teachers; PE teachers; Dans; idrott och hälsa; idrottslärarstudenter; idrottslärare;

    Sammanfattning : Momentet dans har enligt tidigare forskning inte så hög status i skolan trots att den har en givenplats i läroplanen. Samtidigt visar även forskning på att intresset för dans bland ungdomar ökar.Syftet med studien är att undersöka idrottslärares och idrottslärarstudenters perspektiv påmomentet dans i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. Flickor och pojkars önskemål gällande innehållet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ellinor Ohlsson; Kofi Adanuvor; [2021]
    Nyckelord :Elever; Genus; Idrott och hälsa; Könsnormer;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi bildat en uppfattning om att det finns skillnader i flickor och pojkars intressen inom ämnet idrott och hälsa. Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka fysiska aktiviteter som elever i högstadiet önskar att ämnet idrott och hälsa ska innehålla. LÄS MER