Sökning: "DIDAKTIK SPRÅKUNDERVISNING"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden DIDAKTIK SPRÅKUNDERVISNING.

  1. 1. Förskollärares utformning av språkundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Gabriella Gustafsson; Michaela Klein; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; didaktik; språkmiljö; delaktighet; inflytande; språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sex förskollärare beskriver sin utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är följande: Vad kännetecknar språkundervisning i förskolan enligt förskollärarna? Vilka språkdidaktiska val beskriver förskollärarna? Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer som genomförts med sex förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionsbaserad eller traditionell grammatikundervisning? : En komparativ studie av två undervisningsmetoders effekter på inlärning av presentering och emfatisk omskrivning

    L3-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Patrick D’Hertefeldt; [2021]
    Nyckelord :Konstruktionsbaserad undervisning; andraspråk;

    Sammanfattning : Bakgrund: För några år sedan (2017) genomfördes de två första svenska konstruktionsgrammatiska klassrumsstudierna (Håkansson, Lyngfelt & Brasch, 2019). Resultaten talade för att använda ett konstruktionsperspektiv i andraspråksundervisning och att det fanns ett stort behov av ökad kunskap om konstruktionsbaserad språkundervisning. LÄS MER

  3. 3. Mediationsaspekte in den schwedischen Rechtsvorschriften für das Fach Deutsch als Fremdsprache

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nicole Paulsen; [2021]
    Nyckelord :Mediation; Sprachmittlung; Mittlung; Vermittlung; Fremdsprachenunterricht; Lehrplan; mediering; språkförmedling; förmedling; ämnesplan; språklig aktivitet; moderna språk; kursplan; språkundervisning; tolkning; översättning; translanguaging; flerspråkighet; målspråk; språk klassrum; tyska; svenska;

    Sammanfattning : Abstract  This thesis deals with the linguistic concept of mediation. Although mediation is very common and oc- curs naturally in communication between people, there is no uniform international definition of this linguistic phenomenon. LÄS MER

  4. 4. Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Qassim Yousif AL-IDHAM; [2020-01-07]
    Nyckelord :Modersmålsundervisningen; flerspråkighet; kunskapsutvecklande undervisning; andraspråksinlärning; skolans organisation; familjesamarbete; nyanlända elever; pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet: De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga elever är en vinst för landet, genom att få en tvåspråkig generation i det svenska samhället. LÄS MER

  5. 5. Språkundervisning och flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares språkdidaktiska val för flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Ljusberg; Erik Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; språkundervisning; flerspråkighet; didaktisk teori; undervisningsstrategier; fenomenografisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka språkundervisningen av flerspråkiga barn i förskolan. Den metodologiska utgångspunkten för intervjuerna var att fenomenografiskt undersöka förskollärarnas uppfattning av sina didaktiska val. Observationerna uppmärksammade delar av förskolans fysiska miljö. LÄS MER