Sökning: "DIDAKTISK KOMPETENS"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden DIDAKTISK KOMPETENS.

  1. 1. "Om man inte vill att eleverna ska hålla på med sånt skit måste man förmedla riskerna med preparaten" : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver och planerar lektioner som berör droger och dopningspreparat

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Khalil Michael Abily; Gordon Selenius; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; idrott och hälsa; dopning; droger; pedagogiska triangeln; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka hur idrottslärare på gymnasiet planerar och genomför undervisning om droger och dopningspreparat. Frågeställningar  Vilka tillvägagångssätt använder idrottslärare när det gäller att belysa effekterna av droger och dopningspreparat?  Vilka förutsättningar, hinder och möjligheter ser idrottslärare med undervisning om droger och dopningspreparat? Hur upplever idrottslärare sin ämnesdidaktiska kompetens gällande droger och dopning?   Teori och metod Studien baseras på didaktisk teori i allmänhet och den didaktiska triangeln i synnerhet samt ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. En didaktisk analys av idrottslärarstudenters möte med en akademiserad utbildning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Vilhelm Abrahamsson; Oscar Ögren; [2023]
    Nyckelord :PETE; kritiska perspektiv; akademisering; didaktik.;

    Sammanfattning : Idrottslärarutbildningen har historiskt beskrivits som starkt traditionsbunden där praktiskafärdigheter har varit en del av det huvudsakliga målet med utbildningen. I takt med tiden harutbildningen genomgått en akademisering där teoretiska innehåll och forskningsfält har fåttallt större utrymme. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares didaktiska perspektiv om högläsningrelaterat till fysisk miljö och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alva Markusson Laurin; Melissa Norrman; [2023]
    Nyckelord :didaktisk kompetens; förskola; högläsning; miljö; rutiner; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare resonerar om högläsning i förskolan. Vi valde att göra en intervjustudie för att ta reda på förskollärarens synsätt på högläsning utifrån tre olika teman som är högläsning i förskolan, den fysiska miljön och barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. PERSONLIG ELLER PROFESSIONELL ? : Gymnasielärares uppfattningar om den relationella kompetensens betydelse

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Koverman; [2023]
    Nyckelord :Teacher competence; Relational leadership; Considerations; Professional development; Lärarkompetens; Relationellt ledarskap; Överväganden; Professionell utveckling;

    Sammanfattning : Lärarkompetens rymmer såväl ämneskunskap och didaktisk färdighet, som ledarskap och relationell kompetens. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur gymnasielärare uppfattar betydelsen och utvecklingen av relationell kompetens i sin yrkesroll utifrån följande frågeställningar: •Hur uppfattar gymnasielärare den relationella kompetensens betydelse i sin yrkesroll? •Hur uppfattar gymnasielärare att den relationella kompetensen utvecklas? Data har samlats in genom fyra semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "Det måste ju börja någonstans" : En kvalitativ studie om adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Nathalie Andersson; Katrin Haglund; [2023]
    Nyckelord :Bordercrossing; Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskola; Bordercrossing; Yngrebarnsavdelning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån läroplansuppdraget bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av adekvat digital kompetens hos förskolans yngsta barn samt hur förskollärare arbetar med utveckling av adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning. Frågeställningarna som besvarats är: Hur beskriver förskollärare adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplanuppdraget? Hur beskriver förskollärare sitt arbete med utveckling av adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplansuppdraget? Studien har genomförts med en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER